وظایف پرستار سالمند و پرستار کودک

وظایف پرستار سالمند به طور خاص برای مراقبت از سالمندان طراحی شده است. در عوض، یک پرستار کودک برای نگهداری از بچه ها انتخاب می شود. اگرچه برخی از مهارت ها و اصول مراقبت ممکن است بین این دو حرفه مشترک باشد، اما هر یک از این پرستاران معمولا تجربیات و آموزش های متفاوتی متناسب با نیازهای خاص گروه سنی تحت مراقبت دارند. پرستار سالمند خانم و آقا در منزل مشترکان فقط می تواند مراقبت و نگهداری از سالمندان را انجام دهد. اما پرستار کودک مراقبت از یک یا چند بچه را با توجه به توافق انجام شده، برعهده دارد و هیچ یک از این دو مراقبین نمی توانند وظایف هم را انجام دهند.

وظایف پرستار سالمند چیست؟

پرستار سالمندان هنگام مراقبت از آنها وظایف مختلفی دارند. به طور مثال بسیاری از سالمندان به دلیل ناتوانی جسمانی نمی توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و ممکن است برای جابجایی به عصا یا ویلچر نیاز داشته باشند. در این صورت پرستار سالمند باید به حرکت و وضعیت جسمانی فرد نیز توجه داشته باشد و کلیه فعالیت هایی که حرکات سالمند را بهبود می بخشد و او را برای انجام امور شخصی مستقل می کند را انجام دهد و در اناجم فعالیت های روزانه به آنها کمک کند.

پرستاران سالمندان با نظارت بر ساعات مصرف دارو و مقدار آنها، خیال خانواده هایشان را از اینکه سالمندان داروهای خود را به موقع و به درستی مصرف می کنند، راحت خواهند کرد. در صورت لزوم، به صورت روزانه علائم حیاتی مانند فشار خون، دما و ضربان قلب را اندازه گیری و ثبت می‌کنند و هر گونه تغییر را به پزشک اطلاع می‌دهند.

حمایت روانی و عاطفی پرستاران از سالمندان و ارتباط موثر با آنها بسیار اهمیت دارد و داشتن روحیه همدلی و ارتباط از مهمترین ویژگی های پرستار سالمند تلقی می شود. حتی در برخی موارد، پرستار می‌تواند بر رفتارها و خلق و خوی نامناسب سالمندان تأثیر بگذارد و در نتیجه تجربه ارتباطی بهتری را به همراه داشته باشد.

طراحی و اجرای فعالیت های تفریحی و اجتماعی توسط پرستاران سالمند برای حفظ سلامت روان سالمندان، کمک به تهیه و سرو غذاهای سالم و مناسب و نظارت بر رژیم غذایی آنها از دیگر وظایف پرستار سالمند است. همچنین آموزش و راهنمایی خانواده ها در مورد نحوه مراقبت از سالمندان و مدیریت موارد خاص و ارائه مراقبت های ویژه توسط پرستار برای سالمندانی که دارای بیماری های خاص یا نیازهای خاص هستند نیز بر عهده آنان است. تضمین ایمنی محیط زندگی برای سالمندان و رعایت اصول بهداشتی و دارا بودن توانایی واکنش سریع به شرایط اضطراری یا مشکلات پزشکی یکی دیگر از وظایف پرستار سالمند است.

پرستار سالمند با تجربه جهت نگهداری از فرزندان

وظایف پرستار کودک چیست؟

پرستار کودک برای مراقبت از کودکان وظایف مختلفی را بر عهده دارند. این وظایف بسته به سن کودک، نیازهای خاص او و شرایط خاص محیطی می‌تواند متفاوت باشد. استخدام پرستار کودک در تهران و سایر شهرهای ایران می تواند به کمک شرکت های خدمات پرستاری انجام شود. تعدادی از وظایف آنها به شرح زیر است:

  1. مراقبت از فعالیت های روزانه کودک مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و حمام کردن
  2. آماده کردن غذا و میان وعده های سالم و مناسب سن کودک
  3. تضمین ایمنی محیط زندگی کودک و رعایت اصول بهداشتی
  4. نظارت صحیح بر مصرف به موقع داروها و مکمل ها توسط کودک و اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی
  5. طراحی و اجرای فعالیت های آموزشی، تفریحی و هنری برای رشد و توسعه مهارت های کودکان و نظارت بر بازیها و تشویق آنها برای انجام این فعالیتها
  6. پرستار کودک با آموزش‌هایی که دیده می‌تواند، نحوه مراقبت از فرزندان و مدیریت مشکلات خاص آنها را به والدین آموزش دهد.
  7. پرستار کودک با حمایت عاطفی و روانی از کودکان، در زمان نبود والدین یک محیط امن و دوست داشتنی در خانه برایشان فراهم می‌کند.
  8. بررسی وضعیت سلامت کودکان و در صورت هر گونه مشکل یا تغییری در وضعیت سلامتی او و اطلاع آن به والدین یا پزشک کودک

شرکت های خدمات پرستاری با ارائه توضیحات لازم به پرستاران، کار خانواده ها را آسان تر می نمایند. یکی از این شرکت های خدمات پرستاری سالمند، شرکت خدمات مراقبتی کیان مهر kianmehrnurse می باشد که در تهران مستقر بوده و می تواند خدمات مناسبی به همه ی هموطنان ارائه دهد.

آیا وظیفه نگهداری از کودکان نیز بر عهده پرستار سالمند است؟

پرستاران سالمندان معمولاً در زمینه مراقبت از سالمندان و بیمارانی که نیاز به کمک دارند، تجربه و آموزش دارند. وظیفه اصلی آنها نگهداری و مراقبت از سالمندان است و شامل فعالیت هایی مانند کمک به فعالیت های روزانه، نظارت بر سلامت و حمایت عاطفی است.

برخی از پرستاران سالمندان ممکن است تجربه یا علاقه ای به کار پرستار کودک داشته باشند، اما این دو رشته معمولاً کاملا مجزا هستند و به مهارت ها و آموزش های متفاوتی نیاز دارند. بنابراین پرستار سالمند به طور کلی مسئولیتی در قبال نگهداری از کودکان ندارد، مگر اینکه در این زمینه آموزش های ویژه ای دیده باشد یا در موقعیت خاصی قرار داشته باشد و بهتر است هر گروه سنی تحت مراقبت فردی متخصص در آن حوزه قرار گیرد. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وظایف پرستار سالمند و پرستار کودک" هستید؟ با کلیک بر روی خانواده, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وظایف پرستار سالمند و پرستار کودک"، کلیک کنید.