علت عرق سمت راست بدن

شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که ناگهان غرق عرق می شوید یا اینکه از بس عرق کرده اید، دیگر جانتان به لبتان رسیده است! می دانستید که تعریق زیاد می تواند نشان دهنده بیماری و یا اختلالی در بدنتان باشد و با دانستن مشکل اساسی گاهی به راحتی می توان مشکل تعریق زیاد را حل کرد.در ادامه ی مقاله سعی شده است علایم تعرق زیاد، علل آن و درمان های دارویی و خانگی  وهمچنین قیمت مام زیربغل را از نظر بگذرانیم تا شما بتوانید تابستانی راحت تر را سپری کنید. هرچند که عرق زیاد مختص تابستان نیست و این مقاله برای تمام فصول است.

البته اگر فکر می کنید که بیش از حد عرق می کنید، باید به پزشک غدد و متابولیسم مراجعه کنید. متخصص غدد پس از بررسی سابقه ی پزشکی و علایم بیمار، برای ارزیابی بیشتر علت بیماری ممکن است به یک سری آزمایش نیاز داشته باشد. تعدادی از آزمایش ها برای مشخص کردن مناطق عرق کردن و تخمین میزان شدت بیماری هستند. انجام آزمایش خون، آزمایش ادرار یا سایر آزمایشات برای بررسی اینکه علت عرق کردن شما به دلیل بیماری دیگری مانند پرکاری تیرویید یا قند خون پایین است، توصیه می شود.

علت عرق سمت راست بدن

عرق کردن زیاد چیست و تعریق زیاد نشانه چیست؟

هیپرهیدروزی، تعریق غیرطبیعی و شدیدی است که لزوما مربوط به گرما یا ورزش نباشد. ممکن است شما هم خیلی زیاد عرق کنید، به طوری که لباس هایتان خیس می شود یا از دست هایتان عرق بچکد. عرق زیاد علاوه بر اختلال در فعالیت های روزمره ی طبیعی، می تواند باعث ایجاد اضطراب در موقعیت های اجتماعی و یا حس خجالت و شرمندگی شود.تعریق زیاد علاوه بر اختلال در فعالیت های روزمره ی طبیعی، می تواند باعث ایجاد اضطراب در موقعیت های اجتماعی و یا حس خجالت و شرمندگی شود.

علایم تعریق شدید کدامند؟

اکثر مردم هنگام ورزش کردن، یا وقتی در محیط گرم هستند یا وقتی در معرض اضطراب و یا تحت فشار قرار دارند عرق می کنند. برخی از عرق زیر بغل شاکی هستند، برخی از عرق پیشانی و یا تعرق زیاد کف دست. عرق بیش از حد (تعرق زیاد) که به هیپریدرویید یا بیماری هایپرهیدروزیس شناخته می شود، بسیار بیشتر از یک عرق طبیعی است. نوعی از هیپرهیدروز (تعرق شدید) که معمولا بر روی دست ها، پاها به صورت ایجاد می شود، حداقل یک بار در هفته در طول ساعات بیداری اتفاق می افتد. تعریق زیاد معمولا در هر دو طرف بدن اتفاق می افتد.

علت تعریق زیاد بدن اما طبیعی چیست؟

عرق کردن مکانیسمی است که بدن را خنک می کند. هنگامی که درجه ی حرارت بدن شما افزایش می یابد، سیستم عصبی غده های عرق را به طور خودکار تحریک می کند. عرق کردن (به خصوص در کف دست هایتان) وقتی عصبی می شوید، کاملا طبیعی است. یا به عبارتی عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می دهد و خودش هم بی بو است. علت تعریق زیاد بدن اما طبیعی، می تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • گرما
  • تحرک و فعالیت های فیزیکی
  • خوردن غذای داغ یا تند
  • عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس
  • عوارض جانبی داروها
  • بیماری و تب
  • تغییرات هورمونی مانند یایسگی، بارداری و بلوغ
  • پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی
  • داشتن اضافه وزن.

دلیل تعریق زیاد چیست؟

در بالا دلایل معمولی برای تعرق و مکانیسم عرق کردن را خوانید. اما چه می شود که زیادی عرق می کنیم؟ همه عرق می کنند اما برخی بیش از حد عرق می کنند، آنقدر زیاد که کلافه می شوند. تابستان و زمستان هم ندارد. مدام کف دست ها و پاهایشان عرق می کند. هوا خنک است اما از سر و صورتشان عرق می ریزد و دلیل این تعریق زیاد هم معلوم نیست.عرق کردن مکانیسمی است که بدن را خنک می کند. هنگامی که درجه ی حرارت بدن شما افزایش می یابد، سیستم عصبی غده های عرق را به طور خودکار تحریک می کند. عرق کردن (به خصوص در کف دست هایتان) وقتی عصبی می شوید، کاملا طبیعی است.

علت عرق کردن یک طرف بدن چیست؟

در خصوص علت عرق کردن یک طرف بدن باز هم به بیماری هایپرهیدروزیس برمی خوریم. یعنی گروهی از افراد که پزشک معالج علت عرق زیاد آنها را به ابتلایشان به بیماری هایپرهیدروزیس مرتبط می داند، تنها یک طرف بدنشان به شدت عرق می کند.البته این معضل علت های دیگری نیز دارد. به طور مثال آسیب های عصبی، ابتلا به تب یونجه، استفاده از برخی داروها، آسیب های پوستی، کم آبی شدید بدن، مصرف الکل و عوامل ژنتیکی می تواند علت عرق کردن یک طرف بدن باشد.

به هرحال عرق کردن یک طرف بدن در واقع اخطاری از سوی بدن مبنی بر اختلال در عملکرد برخی از اندام هاست. مثلاً آسیب رسیدن به سیستم عصبی یا اعصاب مغزی می تواند سیگنال های بین مغز، سیستم عصبی و غدد تعریق را با اختلال مواجه کند. این مشکل در پاره ای از اوقات خودش را با تعریق یک طرف بدن نشان می دهد. به یاد داشته باشید که تعریق یک طرف بدن به همراه خارش، سوزش یا قرمزی در سطح پوست می تواند یکی از نشانه های ابتلا به بیماری آسم یا حساسیت باشد.

در ادامه به برخی از روش های خانگی برای درمان تعریق زیاد پرداخته ایم. می توانید از این روش ها برای درمان تعریق زیاد استفاده کنید.

1. از اسپری ضد عرق استفاده کنید.

برای کاهش عرق از دیودورانت استفاده نکنید. دیودورانت ها تنها از از بوی عرق جلوگیری می کنند نه ریزش عرق. به جای آن از ضد عرق ها و روغن مورینگا استفاده کنید.  در کانال بیز استار قیمت روغن مورینگا برای پوست آورده شده است .برای تشخیص دیودورانت از آنتی پرسپیرانت یا همان ضدتعریق روی بسته محصول را نگاه کنید. توجه داشته باشید که به جای استفاده از ضدتعریق هنگام صبح؛ شب ها هنگام خواب از آن استفاده کنید زیرا این کار بدن شما را خشک تر نگه می دارد.

پیشنهاد می شود که از ضدتعریق ها در شب قبل از خواب استفاده کنید. این کار نتیجه بهتری به همراه دارد. برای اینکه از ضدتعریق نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است که آن را طوری در ناحیه مورد نظر بمالید که لایه ای از ماده ضد تعریق تشکیل شود. بعد از مالیدن بهتر است که به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. بهتر است که قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده روی سطوح مرطوب می تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند.

2. استفاده از پد عرق گیر

پوست برخی افراد نسبت به ضدتعریق ها حساسیت دارد. بنابراین پد عرق گیر انتخاب خوبی برای کاهش عرق زیر بغل است.

3. از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می توانید این محصولات را از داروخانه ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می توانید چای را مستقیما استعمال کنید. خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضدتعریق های قوی حساسیت کمتری ایجاد می کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

4. استفاده از پودرهای جاذب

پودرهای جاذب مانند پودر بچه کارکرد خوبی در موراد تعریق کف دست دارند. این پودر را صبح یا شب قبل از خواب به دستتان بمالید تا بتوانید راحت تر بخوابید.

5. باقی موارد درمان های خانگی تعریق زیاد

روش های زیر می توانند در درمان تعریق زیاد در خانه موثر باشند:

  • روزانه دوش بگیرید.
  • کفش ها و جوراب های ساخته شده از مواد طبیعی را استفاده کنید.
  • جوراب های خود را با فاصله زمانی کم عوض کنید.
  • لباس و نوع پوششتان را با توجه به فعالیت خود انتخاب کنید.
  • از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید.
  • غذاهای تند نخورید.
  • درمان گیاهی معضل تعریق زیاد بدن.

انواع تعریق زیاد بدن کدامند؟

در این بخش به برخی از اطلاعات تکمیلی درباره عرق کردن زیاد بدن می پردازیم. تعرق زیاد به دو دسته ی عمده تقسیم می شود:

1. هیپرهیدروز کانونی اولیه

شایع ترین نوع تعریق شدید، هیپرهیدروز کانونی اولیه است. در این نوع، اعصابی که مسیول فرستادن سیگنال به غدد عرق هستند بیش از حد فعال می شوند، حتی اگر فعالیت بدنی و یا افزایش درجه حرارت آنها را تحریک نکرده باشد. با استرس یا عصبانیت، مشکل حتی بدتر می شود. این نوع تعرق زیاد معمولا روی کف دست و پاها و گاه صورت تاثیر می گذارد. هیچ علت پزشکی برای این نوع هیپریدروز وجود ندارد. علت آن ممکن است ارثی باشد.

2. هیپرهیدروز ثانویه

هیپرهیدروز ثانویه زمانی رخ می دهد که تعریق شدید ناشی از یک مشکل پزشکی است. این نوع کمتر رایج است که بیشتر باعث تعریق در کل بدن می شود. بیماری ها و شرایط مختلفی ممکن است منجر به تعریق شدید شوند.

حال که تا اینجا مقاله را مطالعه کردید ممکن است سوال بوجود آید که آیا ضد آفتاب ها باعث تعریق می شوند و اینکه ضد آفتاب ویتابلا ساخت کجاست ؟ شما با مراجعه به سایت بیز استار می توانید به جواب سوال هایتان برسید .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت عرق سمت راست بدن" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت عرق سمت راست بدن"، کلیک کنید.