انواع حساسیت های پوست سر

اگزما یکی از دلایل رایج خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر است. اگزمای پوست سر باعث التهاب، قرمزی و خارش شدید پوست سر می شود و می تواند باعث ایجاد شوره سر شود، بنابراین شما متوجه انبوهی از پوسته های کوچک سفید همراه با میل به خاراندن خواهید شد. اگزمای پوست سر گاهی اوقات به عنوان درماتیت سبورییک شناخته می شود. این وضعیت می تواند به دلیل ، آلرژی، یا حتی قرار گرفتن در معرض یک عامل تحریک کننده باشد.

علل مشکلات مو چیست؟ - مجله imdb

علاوه بر این، اگر نوزاد این علایم را تجربه کند، اغلب به عنوان کلاهک گهواره شناخته می شود. گزینه های درمان اگزمای پوست سر بسته به نوع آن متفاوت است. پس از شناختن عوامل بروز یا تشدید وضعیت ، می توانید با تغییراتی در سبک زندگی ، خطر بروز اگزمای پوست سر را کاهش بدهید. درصورت بروز درد شدید و ورم یا علایم غیرعادی دیگر به پزشک مراجعه بکنید.

عوامل موثر در اگزمای پوست عبارتند از:

  • ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • پاسخ غیر طبیعی از سیستم ایمنی بدن همانند یک نوع واکنش آلرژیک

ممکن است در صورت ابتلا به مشکلات زیر، درماتیت سبورییک حساسیت بیشتری نشان دهد:

  • مشکلات پوستی دیگر از قبیل آکنه، رزاسه، پسوریازیس
  • بیماری هایی که برسیستم ایمنی بدن اثر می گذارند مانند پیوند عضو، ویروس اچ آی وی و یا بیماری پارکینسون
  • مصرف برخی از داروهای حاوی اینترفرون، لیتیوم یا پورورالن
  • افسردگی

علایم اگزمای سر معمولاً شامل موارد زیر است:

پوسته پوسته شدن

قرمز شدن

لکه های ناهموار

ورم

سوزش

زمانی که پوست شما دچار اگزما می شود، می توانید با انجام برخی از کارها از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کرده و درمان آن را تسریع ببخشید. عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث افزایش شدت اگزما بر روی پوست شوند از اصلی ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در معرض گرما و عرق کردن
  • استرس و نگرانی
  • عدم استفاده از مرطوب کننده های مناسب برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن
  • پوشیدن لباس های پشمی و یا پلاستیکی
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • استفاده از صابون ها و شوینده های نامناسب، خشن و معطر که می توانند باعث ایجاد خشکی، خارش و التهاب شوند.
  • قرار گرفتن دایمی در معرض مواد شیمیایی یا حلال ها
  • عوامل محیطی و تغییرات ناگهانی آب و هوا

هیچ آزمایشی برای اگزمای پوست سر وجود ندارد. مخمرهایی که در به وجودآمدن درماتیت سبوره ای نقش ایفا می کنند به صورت طبیعی در پوست سر افراد رخ می دهند، بنابراین آزمایش دادن در این خصوص کمکی نمی کند. به جای آن، پزشک ممکن است آزمون های فیزیکی را انجام دهد و به سابقه ی پزشکی فرد نگاهی بیندازد.

آنها ممکن است علت اگزما را صرفاً بر مبنای علایم تشخیص دهند یا ممکن است تست هایی را برای بررسی دیگر موارد ممکن مانند واکنش آلرژیک انجام دهند. وجود علایم به خصوص نیز می تواند نوع اگزما را مشخص نماید. پزشک، نمونه برداری پوستی را انجام می دهد و آن را برای واکاوی و تجزیه تحلیل ارسال می نماید تا عفونت قارچ سر را تشخیص دهد.

کرم شب و روز لاکچری کوین را از نمایندگی اصلی فروش محصولات Luxury coin  با ضمانت اصالت محصول و مشاوره رایگان تا پایان دوره تهیه کنید. حجم هر کرم 30 گرم و دارای برچسب پلمپ و تاریخ انقضای 2 ساله است. مناسبترین قیمت کرم شب و روز لاکچری کوین اصل را از سایت ما سفارش دهید.

درمان خانگی اگزمای پوست سر می تواند علایم اگزما را کاهش دهد. برای این کار، تکنیک های زیر را می توانید امتحان کنید:

موهای خود را مرتب بشویید.

استفاده از محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کند را متوقف کنید.

از شامپوها و نرم کننده های ملایم بدون عطر یا مواد شیمیایی تحریک کننده استفاده کنید. بهترین شامپو برای اگزمای پوست سر برای هر نوع اگزما با نوع دیگر فرق دارد.

از حمام و دوش داغ خودداری کنید.

پوست سر خود را با کرم های بدون نسخه، روغن نارگیل یا روغن بچه در طول شب مرطوب کنید. به طور کلی بهترین پماد برای اگزمای پوستی شامل مرطوب کننده ها است.

از باد داغ سشوار خودداری کنید.

به اندازه کافی بخوابید و استرس خو را کاهش دهید تا از ایجاد و آتوپیک جلوگیری کنید.

چندین محصول موی بدون نسخه یا نسخه ای وجود دارد که ممکن است به درماتیت سبورییک کمک کند:

  • محصولات آماده اسید سالیسیلیک و قطران برای از بین بردن پوسته ها
  • شامپوهای که ممکن است حاوی روی پیریتیون، اسید سالیسیلیک، گوگرد، قطران زغال سنگ، سولفید سلنیوم یا کتوکونازول باشند.
  • شامپوهای ضد قارچ
  • اگر به درماتیت آتوپیک یا تماسی مبتلا هستید، هنگام انتخاب شامپو برای موهایتان مراقب باشید. درماتیت آتوپیک باعث ایجاد پوست حساس می شود. یک ماده خاص ممکن است باعث درماتیت تماسی شود یا پوست شما را بیشتر تحریک کند.
  • هنگام مدیریت اگزمای پوست سر، به محصولات موی اضافی که استفاده می کنید دقت کنید. نرم کننده ها، ژل ها، اسپری های مو و لوازم جانبی مو، همگی ممکن است باعث ایجاد علایم شوند.

داروهایی که برای درمان اگزمای پوست سرتجویز میشوند:

حساسیت پوست سر و پوست سر از نوع درماتیت سبورییک را می توان با داروهای زیر درمان کرد:

کرم های کورتیکواستروییدی بدون نسخه یا نسخه ای یا سایر استروییدهای موضعی

محصول ترکیبی استرویید موضعی یا اسید سالیسیلیک

شامپوهای دارویی

داروهای ضد قارچ خوراکی (قرص سر)

درماتیت تماسی پوست سر را می توان با موارد زیر درمان کرد:

آنتی هیستامین ها

کورتیکواستروییدهای موضعی

استروییدهای خوراکی

درماتیت آتوپیک پوست سر با موارد زیر قابل درمان است:

استروییدهای موضعی مانند کورتیکواستروییدها

مرطوب کننده ها

آنتی هیستامین ها

مواد موضعی غیر استروییدی (مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس)

فتوتراپی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی

برای استفاده از این کرم پودر همانند کرم پودر های دیگر ابتدا مقداری از محصول را روی پوست خود زده سپس با پد به آرامی روی سطح پوست خود پخش کنید.سعی کنید کرم پودر را به صورت یکسان روی پوست خود بزنید تا جلوه بهتری داشته باشد. کرم پودر لاکچری کوین برای چه پوستی مناسب است ؟ برای انواع پوست کرم مخصوص خود را تولید کرده است.

اگر پوست سر شما عفونی شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک را به صورت موضعی یا خوراکی تجویز می کند.

  • بدانید چه عواملی باعث بروز اگزمای پوست سرتان می شود. سپس از قرارگرفتن در معرض آنها خودداری کنید.
  • موی سرتان را با آب ولرم (نه گرم و نه سرد) بشویید. آب سرد و گرم می تواند باعث خشکی پوست سر و تحریک آن شود.
  • از شامپو، حالت دهنده، ژل و حتی رنگ موهای ملایم و بدون رایحه استفاده کنید.
  • اگر استرس از عوامل تشدید وضعیتتان است، با پزشک در مورد تکنیک های کنترل استرس صحبت کنید.
  • از خارش و دست زدن به محل بروز عوارض اگزما خودداری بکنید. این کار می تواند باعث تشدید آنها شود.

اگزمای پوست سر چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اگر دچار خارش و قرمزی پوست سر و شاهد پوسته پوسته شدن آن هستید، احتمالا به اگزمای پوست سر مبتلا شده اید که به آن درماتیت سبورییک می گویند. در این مقاله عوامل مخاطره آمیز و محرک های این بیماری، راه های تشخیص، انواع درمان هایش و اقدامات موثر در پیشگیری از آن به بحث گذاشته شده است.

یکی از انواع اصلی اگزما که می تواند پوست سر را درگیر کند، درماتیت سبورییک (Seborrhoeic dermatitis) است. این عارضه در قسمت هایی از پوست که چربی بیشتری دارد، مانند صورت، قسمت بالایی کمر و پوست سر ظاهر می شود. درماتیت سبورییک در نوزادان با نام بیماری کلاه گهواره شناخته می شود.

گزمای پوست سر با علایمی چون خارش، قرمزی و پوست سر همراه است

این نوع بیماری می تواند به صورت یک بیماری مزمن پوستی ظاهر شود و چندین سال طول بکشد. این بیماری مزمن اغلب بدون هیچ گونه علت خاصی بروز پیدا می کند و خود به خود از بین می رود. اگرچه امکان مدیریت علایم اگزمای پوست سر وجود دارد اما این بیماری به طورکامل قابل درمان نیست.

محرک ها و عوامل مخاطره آمیز

هیچکس واقعا نمی داند عوامل موثر در بروز اگزمای پوست سر چه هستند اما این بیماری بیش از پنج درصد از جمعیت کل جهان را درگیر کرده است و در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود.

ژن، هورمون، بیماری و استرس، همگی به نوعی به عنوان محرک های اگزمای پوست سر شناخته می شوند. با این حال، شرایط پزشکی خاص نیز می تواند زمینه بروز این بیماری را فراهم کنند؛ برای مثال، اختلال ها یا بیماری های زیر:

  • بیماری هایی که سیستم ایمنی یا سیستم عصبی بدن را تضعیف می کنند، از جمله HIV، پارکینسون
  • بیماری های پوستی چون: پسوریازیس، روزاسه، آکنه
  • آلرژی هایی نظیر: تب یونجه و آسم
  • سایر انواع اگزما

سایر عوامل موثر در ایجاد اگزما عبارتند از:

  • استرس
  • کمبود خواب
  • هوای سرد و خشک
  • تعریق
  • محرک ها
  • پوست خشک
  • موی چرب

اگزما یا شوره

پس از ایجاد اگزمای پوست سر، بعضی ویژگی های طبیعی پوست هم می تواند باعث بدتر شدن آن شود. چربی طبیعی به نام سبوم، مخمرهایی که بر روی پوست زندگی می کنند و قارچی به نام مالاسزیا (Malassezia)، همگی می توانند دخیل باشند.

سبوم یک ماده چرب مومی شکل است که توسط غدد چربی یا غدد سباسه پوست ترشح می شود. ترشح بیش از حد سبوم منجر به ایجاد پوسته های چرب روی پوست سر شما می شود و زمینه رشد بیش از حد قارچ پوستی مالاسزیا را فراهم می کند.

از سوی دیگر، شوره موی سر هنگامی ظاهر می شود که قارچ مالاسزیا غدد سباسه پوست سر را تحریک کند. این امر خود، تحریک سیستم ایمنی بدن را در پی دارد و باعث ایجاد بثورات پوستی برجسته روی پوست سر می شود.

سرم پوست دارای منافذ باز  لاکچری کوین، به لطف ترکیباتی که دارد، همچنین روشن کننده و یکنواخت کننده ی بافت پوست است. این فرآورده بدون چربی و غیر کومدوژنیک یا غیرجوش زا است و در آن از پارابن، الکل، PEG و پروپیلن گلیکول استفاده نشده است تا از بروز التهاب یا حساسیت های احتمالی تا حد زیادی کاسته شود. سرم درمان منافذ باز پوست حاوی پروبیوتیک است تا جوش ها مورد هدف قرار داده شوند.

علایم اگزمای پوست سر

طبق تحقیقات انجام شده اگزمای پوست سر علایمی چون: خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن در برخی نواحی پوست سر را به همراه دارد و حتی می تواند سایر نواحی چرب بدن مانند صورت، بینی، ابرو و پلک را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع اگزما حتی می تواند بر مجرای گوش تاثیرگذار باشد که این امر نیز در نهایت منجر به ترشح مایع از گوش می شود.

اگزمای پوست سر همچنین سبب می شود پوست سر حالت چرب یا مومی بگیرد و تاول هایی بر سطح آن ظاهر شود. نقاط درگیر پوست ممکن است دچار عفونت شود و ترشح بی رنگ داشته باشد. تغییر رنگ پوست در نواحی آسیب دیده حتی پس از بهبودی، از دیگر علایم بروز اگزمای پوست سر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع حساسیت های پوست سر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع حساسیت های پوست سر"، کلیک کنید.