۵ اشتباه رایج در لیسه گیری خودرو که باید از آنها دوری کنید

دیدن خط و خش روی بدنه ماشین حتی اگر جزئی باشد برای هر صاحب خودرویی آزاردهنده است. اولین فکری که به ذهن می‌رسد ترمیم سریع آن و بازگرداندن زیبایی اولیه به رنگ خودرو است.

۵ اشتباه رایج در لیسه گیری خودرو که باید از آنها دوری کنید

لیسه‌گیری یکی از روش‌های متداول و به‌صرفه برای این کار است اما اگر با دقت و آگاهی انجام نشود نه تنها خراش را ترمیم نمی‌کند بلکه می‌تواند ظاهر خودرو را بدتر کرده و حتی به رنگ اصلی آسیب بیشتری بزند.

بسیاری از افراد با دیدن چند کلیپ یا خواندن یک راهنمای سطحی تصور می‌کنند که به راحتی از پس این کار برمی‌آیند اما ندانستن برخی نکات کلیدی منجر به اشتباهات پرهزینه‌ای می‌شود.

این مقاله دقیقاً برای شماست تا با ۵ اشتباه رایج و مهلک در این فرآیند آشنا شوید و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که یک آموزش لیسه گیری خودرو اصولی و جامع می‌تواند شما را از این اشتباهات مصون داشته و نتیجه‌ای حرفه‌ای را تضمین کند. پس اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید یا حتی بر کار متخصص نظارت داشته باشید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

۱. آماده‌سازی ناکافی و نادیده گرفتن تمیزی سطح

شاید بدیهی به نظر برسد اما باور کنید یا نه یکی از شایع‌ترین و در عین حال مخرب‌ترین اشتباهات شروع لیسه‌گیری روی سطحی است که به درستی تمیز و آماده نشده است. گرد و غبار چربی واکس قدیمی یا هر آلودگی دیگری که روی سطح خراش و اطراف آن وجود داشته باشد مثل یک سد عمل کرده و مانع از چسبندگی صحیح رنگ ترمیمی می‌شود.

  • چرا این یک اشتباه است؟ اگر رنگ روی سطح آلوده اعمال شود به سرعت پوسته پوسته شده بلند می‌شود و یا اصلاً به خوبی نمی‌چسبد. آلودگی‌ها زیر لایه رنگ جدید محبوس شده و می‌توانند باعث ایجاد حباب ناهمواری و حتی زنگ‌زدگی در دراز مدت شوند. نتیجه کار نه تنها زشت خواهد بود بلکه دوامی هم نخواهد داشت و شما مجبور به دوباره‌کاری و صرف هزینه و زمان بیشتر خواهید شد.
  • راه درست چیست؟ قبل از هر کاری محل خراش و اطراف آن را با آب و شامپوی مخصوص خودرو به خوبی بشویید. سپس از یک حلال چربی‌گیر (مانند الکل ایزوپروپیل یا پاک‌کننده‌های مخصوص آماده‌سازی رنگ) استفاده کنید تا هرگونه چربی سیلیکون یا واکس به طور کامل پاک شود. سطح باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه پرز و آلودگی باشد. این مرحله شاید وقت‌گیر به نظر برسد اما سنگ بنای یک لیسه‌گیری موفق است.

۲. انتخاب و استفاده نادرست از رنگ خودرو

انتخاب کد رنگ اشتباه یا استفاده از رنگ بی‌کیفیت فاجعه‌ای است که نتیجه تمام زحمات شما را بر باد می‌دهد. حتی اگر سایر مراحل را به درستی انجام دهید ناهماهنگی رنگ جدید با رنگ اصلی خودرو به شدت توی ذوق می‌زند و ارزش خودروی شما را پایین می‌آورد.

  • چرا این یک اشتباه است؟ کد رنگ خودروها بسیار دقیق است و حتی تفاوت‌های جزئی در شید رنگ زیر نور آفتاب یا زوایای مختلف کاملاً مشخص می‌شود. استفاده از رنگ‌های آماده و عمومی که ادعا می‌کنند با طیف وسیعی از رنگ‌ها هماهنگ هستند تقریباً همیشه منجر به نتیجه‌ای نامطلوب می‌شود. همچنین اعمال بیش از حد رنگ در یک مرحله باعث شره کردن ایجاد ضخامت بیش از حد و خشک شدن ناقص آن می‌شود.
  • راه درست چیست؟ کد رنگ دقیق خودروی خود را (معمولاً روی پلاک مشخصات داخل کاپوت صندوق یا لای درب‌ها درج شده) پیدا کرده و دقیقاً همان رنگ را از فروشندگان معتبر تهیه کنید. اگر رنگ نیاز به ترکیب با هاردنر یا تینر دارد نسبت‌های دقیق را رعایت کنید. رنگ را در لایه‌های بسیار نازک اعمال کرده و بین هر لایه زمان کافی برای خشک شدن بدهید. استفاده از قلم مخصوص لیسه‌گیری یا خلال دندان برای پر کردن خراش‌های باریک توصیه می‌شود.

۳. بی‌توجهی به مرحله همسطح‌سازی (استفاده از لیسه یا سمباده)

هدف از لیسه‌گیری پر کردن خراش و همسطح کردن آن با رنگ اطراف است. اگر رنگ ترمیمی بالاتر از سطح رنگ اصلی قرار بگیرد یک برآمدگی زشت ایجاد می‌کند که به همان اندازه خراش اولیه جلب توجه می‌کند.

  • چرا این یک اشتباه است؟ اگر رنگ اضافه به درستی و با دقت برداشته نشود محل ترمیم شده کاملاً مشخص خواهد بود. استفاده نادرست از لیسه یا سمباده خیلی زبر نیز می‌تواند به رنگ سالم اطراف خراش آسیب جدی وارد کرده و مشکل را دوچندان کند.
  • راه درست چیست؟ پس از خشک شدن کامل رنگ ترمیمی (که ممکن است چندین ساعت تا یک روز طول بکشد) باید با استفاده از یک لیسه مخصوص و تیز یا سمباده بسیار نرم (معمولاً با شماره ۲۰۰۰ به بالا) که روی یک بلوک سمباده تخت قرار گرفته به آرامی و با حوصله رنگ اضافه را همسطح کنید. حرکت باید بسیار ملایم و کنترل شده باشد. استفاده از آب به همراه سمباده (سمباده‌زنی خیس) به حرکت روان‌تر و جلوگیری از آسیب کمک می‌کند. هدف برداشتن رنگ اضافه بدون آسیب به لایه کیلر اطراف است.

۴. عجله در فرآیند و عدم رعایت زمان خشک شدن

صبر و حوصله کلید موفقیت در بسیاری از کارهای دقیق مانند لیسه‌گیری است. اعمال لایه‌های بعدی رنگ سمباده‌زنی یا پولیش‌کاری قبل از خشک شدن کامل لایه قبلی نتیجه کار را خراب می‌کند.

  • چرا این یک اشتباه است؟ اگر رنگ به طور کامل خشک نشده باشد هنگام اعمال لایه بعدی یا در مراحل سمباده و پولیش ممکن است بلند شود چروک بخورد یا با مواد دیگر مخلوط شود. این کار باعث ایجاد سطحی ناهموار کدر و بی‌کیفیت می‌شود.
  • راه درست چیست؟ به دستورالعمل زمان خشک شدن که توسط تولیدکننده رنگ اعلام شده کاملاً پایبند باشید. این زمان بسته به نوع رنگ ضخامت لایه دما و رطوبت محیط می‌تواند متفاوت باشد. در صورت شک بهتر است بیشتر صبر کنید. عجله در این مرحله صرفه‌جویی در زمان نیست بلکه اتلاف وقت و مواد است.

۵. نادیده گرفتن مرحله نهایی؛ پولیش و واکس

بسیاری از افراد پس از همسطح‌سازی رنگ کار را تمام شده تلقی می‌کنند. در حالی که مرحله پولیش و واکس نقش بسیار مهمی در یکپارچه‌سازی نهایی بازگرداندن درخشش و محافظت از قسمت ترمیم شده دارد.

  • چرا این یک اشتباه است؟ حتی با بهترین سمباده‌زنی سطح ترمیم شده ممکن است کمی کدرتر از رنگ اطراف به نظر برسد و هاله‌ای مات در اطراف آن ایجاد شود. عدم استفاده از واکس محافظ نیز باعث می‌شود قسمت ترمیم شده در برابر عوامل محیطی آسیب‌پذیرتر باشد.
  • راه درست چیست؟ پس از همسطح‌سازی و تمیز کردن سطح از یک پولیش نرم یا متوسط (بسته به میزان ماتی) برای براق کردن و یکدست کردن محل ترمیم شده با رنگ اطراف استفاده کنید. پولیش را با یک پد نرم و با حرکات دایره‌ای یا با دستگاه پولیشر با دور پایین انجام دهید. در نهایت برای محافظت و افزایش درخشش یک لایه واکس با کیفیت روی کل بدنه یا حداقل قسمت ترمیم شده اعمال کنید.

سخن پایانی

لیسه گیری خودرو اگرچه روشی مؤثر برای ترمیم خراش‌های سطحی است اما نیازمند دقت حوصله و دانش فنی است. دوری از این پنج اشتباه رایج می‌تواند تفاوت بین یک نتیجه آماتور و یک ترمیم حرفه‌ای و نامرئی را رقم بزند. اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید پیشنهاد می‌شود ابتدا روی یک قطعه آزمایشی تمرین کنید یا برای خراش‌های عمیق و حساس از کمک یک متخصص بهره بگیرید. به یاد داشته باشید که هدف بازگرداندن زیبایی به خودروی شماست نه ایجاد یک مشکل بزرگتر.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۵ اشتباه رایج در لیسه گیری خودرو که باید از آنها دوری کنید" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۵ اشتباه رایج در لیسه گیری خودرو که باید از آنها دوری کنید"، کلیک کنید.