خلاصه کتاب صمد صمدیان
در این کتاب صمد صمدیان با بهرهگیری از مفاهیم برنامهریزی آموزشی تدریس چندپایه و عدالت آموزشی راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش در کلاسهای چندپایه ارائه میدهد.

خلاصه فصل 1 کتاب صمد صمدیان : مبانی و تعاریف کلاسهای چندپایه
فصل «مبانی و تعاریف کلاسهای چندپایه» به تبیین مفهومی و نظری کلاسهای چندپایه میپردازد و مبانی شکلگیری ویژگیها چالشها و ضرورتهای آموزشی این نوع کلاسها را مورد بررسی قرار میدهد. ابتدا مفهوم کلاس چندپایه تعریف میشود: کلاسهایی که در آنها معلم بهطور همزمان به تدریس چند پایه تحصیلی مختلف میپردازد. این کلاسها عموماً در مناطق روستایی یا کمجمعیت به دلیل کمبود نیروی انسانی و محدودیت منابع تشکیل میشوند. در ادامه تفاوتهای بنیادین میان کلاسهای چندپایه و کلاسهای پایهمحور (تکپایه) از منظر سازماندهی مدیریت آموزشی و روابط یاددهی ـ یادگیری تشریح میشود.
فصل سپس به بررسی ضرورتها و دلایل وجودی کلاسهای چندپایه میپردازد و آنها را در سه محور اصلی تحلیل میکند: عوامل جغرافیایی (پراکندگی جمعیت دوری از مراکز شهری) عوامل اقتصادی (محدودیت منابع مالی و انسانی) و عوامل اجتماعی ـ فرهنگی (حفظ عدالت آموزشی مشارکت محلی). نقش این کلاسها در تضمین دسترسی برابر به آموزش برای همه کودکان صرفنظر از محل سکونت مورد تأکید قرار میگیرد.
در ادامه ویژگیهای آموزشی و مدیریتی کلاسهای چندپایه بررسی میشود. از جمله ویژگیها میتوان به لزوم تلفیق برنامههای درسی تنوع در روشهای تدریس افزایش خودگردانی یادگیرندگان و انعطافپذیری در زمانبندی آموزشی اشاره کرد. معلم در این کلاسها نقشی پیچیدهتر از یک کلاس تکپایه دارد و باید از مهارتهای چندگانه در مدیریت زمان سازماندهی محتوا و ارزشیابی برخوردار باشد.
فصل همچنین به چالشهای آموزشی این کلاسها میپردازد که شامل: تراکم محتوای درسی فقدان منابع آموزشی متناسب محدودیت در تعامل همزمان با همه دانشآموزان و دشواری در طراحی فعالیتهای یادگیری مشترک است. در عین حال فرصتهایی چون تقویت مسئولیتپذیری یادگیری تعاملی و تقویت روابط اجتماعی میان دانشآموزان نیز شناسایی میشود.
در پایان دیدگاههای نظری مختلف در باب آموزش چندپایه ارائه میگردد. این دیدگاهها شامل نظریه یادگیری اجتماعی نظریه ساختگرایی و دیدگاههای بومیگرایانه در آموزش است که هر یک تأکید متفاوتی بر نقش تعامل زمینهمندی یادگیری و خودتنظیمی دارند. این بخش بهعنوان چارچوب نظری برای سایر فصلهای کتاب عمل میکند و نشان میدهد که موفقیت در آموزش کلاسهای چندپایه مستلزم رویکردی علمی خلاقانه و زمینهمحور است.
نکات کلیدی فصل 1 کتاب صمد صمدیان:
- تعریف کلاس چندپایه: کلاسی که معلم بهطور همزمان به تدریس چند پایه تحصیلی میپردازد.
- ضرورتهای کلاس چندپایه: عوامل جغرافیایی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی.
- ویژگیهای آموزشی و مدیریتی: تلفیق برنامههای درسی تنوع روشهای تدریس خودگردانی یادگیرندگان.
- چالشها: تراکم محتوا فقدان منابع محدودیت تعامل.
- دیدگاههای نظری: یادگیری اجتماعی ساختگرایی بومیگرایانه.
خلاصه فصل 2 کتاب صمد صمدیان : راهنمای برنامهریزی آموزشی در کلاسهای چندپایه
فصل «راهنمای برنامهریزی آموزشی در کلاسهای چندپایه» به ارائه رویکردها اصول و مراحل عملی برنامهریزی آموزشی در شرایط خاص این نوع کلاسها میپردازد. در ابتدا مفهوم برنامهریزی آموزشی در کلاسهای چندپایه تعریف و تأکید میشود که این نوع برنامهریزی باید پاسخگوی نیازهای متفاوت پایههای مختلف در زمان محدود و با امکانات محدود باشد. در این زمینه اهمیت انعطافپذیری اولویتبندی و ادغام محتوا از اصول محوری معرفی میشود.
در ادامه مراحل برنامهریزی آموزشی تشریح میگردد که شامل تحلیل وضعیت موجود شناسایی اهداف آموزشی انتخاب محتوای مناسب تعیین روشهای تدریس تنظیم زمانبندی آموزشی و طراحی ارزشیابی است. در هر مرحله به نقش معلم بهعنوان طراح و مجری برنامه درسی تأکید شده و ویژگیهای خاص کلاسهای چندپایه در این مراحل لحاظ میگردد.
فصل سپس به اصول بنیادین برنامهریزی آموزشی موفق در کلاسهای چندپایه میپردازد. این اصول شامل رعایت انسجام عمودی و افقی برنامه درسی تلفیق اهداف و محتوای مشترک میان پایهها بهرهگیری از فعالیتهای گروهی تنظیم زمان مناسب برای فعالیتهای مستقل و توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان است. همچنین استفاده از روشهای تدریس متنوع مانند آموزش همیار یادگیری مشارکتی و تدریس مبتنی بر پروژه بهعنوان ابزارهای کلیدی معرفی میشود.
بخش بعدی به راهبردهای عملی برای طراحی برنامههای تلفیقی اشاره دارد؛ از جمله شناسایی مفاهیم مشترک در برنامه درسی پایههای مختلف ترکیب محتواهای قابل ادغام طراحی فعالیتهایی که سطوح مختلف یادگیری را دربر گیرد و استفاده از موضوعات میانرشتهای. هدف این راهبردها کاهش بار کاری معلم و افزایش بهرهوری آموزش است.
در نهایت فصل به نقش بازبینی و انعکاس در فرآیند برنامهریزی آموزشی میپردازد. برنامهریزی در کلاسهای چندپایه فرآیندی پویا باز و قابل اصلاح است که نیازمند ارزیابی مستمر بازخوردگیری از عملکرد دانشآموزان و اصلاح تدریجی روشها و محتوای آموزشی است. این بخش اهمیت مستندسازی ثبت تجربیات و بهرهگیری از نتایج ارزشیابی برای بهبود مداوم فرایند برنامهریزی را برجسته میسازد.
نکات کلیدی فصل 2 کتاب صمد صمدیان:
- برنامهریزی آموزشی: پاسخگویی به نیازهای متفاوت پایهها با امکانات محدود.
- مراحل برنامهریزی: تحلیل وضعیت تعیین اهداف انتخاب محتوا روشهای تدریس زمانبندی ارزشیابی.
- اصول بنیادین: انسجام عمودی و افقی تلفیق اهداف فعالیتهای گروهی توجه به تفاوتهای فردی.
- راهبردهای عملی برای طراحی تلفیقی: شناسایی مفاهیم مشترک ترکیب محتوا فعالیتهای چندسطحی.
- نقش بازبینی و انعکاس: ارزیابی مستمر بازخوردگیری اصلاح تدریجی.
خلاصه فصل 3 کتاب صمد صمدیان : تنظیم جداول هفتگی و مدیریت زمان آموزشی
فصل «تنظیم جداول هفتگی و مدیریت زمان آموزشی» به تبیین اصول روشها و راهکارهای تنظیم برنامه هفتگی و مدیریت مؤثر زمان در کلاسهای چندپایه میپردازد. در ابتدا اهمیت زمان بهعنوان یک منبع محدود در نظام آموزشی مورد تأکید قرار گرفته و مدیریت آن در کلاسهای چندپایه بهعنوان یکی از پیچیدهترین وظایف معلمان معرفی میشود. ضرورت برنامهریزی دقیق زمانی برای استفاده بهینه از فرصتهای یاددهی ـ یادگیری مبنای آغازین فصل را تشکیل میدهد.
در بخش بعد اصول بنیادین تنظیم جدول هفتگی در کلاسهای چندپایه شرح داده میشود. از جمله این اصول میتوان به انعطافپذیری تعادل میان دروس مختلف زمانبندی متناسب با ویژگیهای سنی و شناختی دانشآموزان و لحاظ نمودن نیازهای خاص پایههای مختلف اشاره کرد. همچنین ایجاد ساختار زمانی منظم که امکان تمرکز بر فعالیتهای فردی گروهی و مشترک را فراهم آورد مورد تأکید قرار گرفته است.
فصل سپس به روشهای مختلف تنظیم جداول هفتگی میپردازد. سه الگوی اصلی مطرح میشود: الگوی ثابت (با زمانبندی از پیش تعیینشده) الگوی چرخشی (با توزیع متناوب زمان بین پایهها) و الگوی تلفیقی (ترکیب فعالیتهای چند پایه در زمانهای مشترک). برای هر الگو مزایا معایب و زمینههای کاربردی شرح داده شده و توصیههایی جهت انتخاب مناسبترین الگو بر حسب بافت مدرسه ارائه میگردد.
در ادامه به راهکارهای عملی مدیریت زمان در حین تدریس پرداخته میشود. این راهکارها شامل اولویتبندی اهداف آموزشی استفاده از فعالیتهای یادگیری همزمان بهرهگیری از فناوری آموزشی برای آموزش مستقل و تفویض نقشهای یاددهی به دانشآموزان همیار است. همچنین مفهوم «زمان یادگیری مؤثر» بهعنوان شاخصی برای ارزیابی بهرهوری زمانی کلاس معرفی شده و چگونگی افزایش آن توضیح داده میشود.
بخش پایانی فصل بر اهمیت بازبینی مستمر برنامه زمانبندی تأکید دارد. تنظیم جدول زمانی یک فرآیند ایستا نیست بلکه نیازمند ارزیابی مداوم انعکاس بازخوردهای اجرایی و اعمال اصلاحات بر اساس تغییرات زمینهای و عملکرد دانشآموزان است. در این راستا ابزارهایی مانند فرمهای ثبت زمان دفتر ثبت فعالیتها و مشاهدات روزانه معلم معرفی میشود که به تحلیل و بهینهسازی مدیریت زمان آموزشی کمک میکنند.
نکات کلیدی فصل 3 کتاب صمد صمدیان:
- اهمیت زمان: منبع محدود در آموزش.
- اصول تنظیم جدول هفتگی: انعطافپذیری تعادل زمانبندی متناسب.
- روشهای تنظیم جداول هفتگی: ثابت چرخشی تلفیقی.
- راهکارهای عملی مدیریت زمان: اولویتبندی فعالیتهای همزمان فناوری آموزشی.
- اهمیت بازبینی مستمر: ارزیابی مداوم انعکاس بازخوردها اصلاحات.
خلاصه فصل 4 کتاب صمد صمدیان : سازماندهی محتوا و برنامهریزی تلفیقی
فصل «سازماندهی محتوا و برنامهریزی تلفیقی» به تبیین راهبردهای علمی و عملی برای ادغام مؤثر محتوای درسی در کلاسهای چندپایه میپردازد و بر ضرورت بازاندیشی در شیوههای سنتی آموزش تأکید دارد. در آغاز فصل مفهوم سازماندهی محتوا تشریح شده و بر اهمیت تدوین ساختاری منسجم برای ارائه مطالب آموزشی به گونهای که پاسخگوی نیازهای متنوع پایههای مختلف باشد تأکید میگردد. سپس انواع مختلف سازماندهی محتوا معرفی میشوند شامل سازماندهی خطی موضوعمحور مفهومی و مهارتمحور که هر یک متناسب با اهداف یادگیری خاصی کاربرد دارند.
در ادامه اصول اساسی برنامهریزی تلفیقی شرح داده میشوند. این اصول عبارتاند از: تمرکز بر مفاهیم و مهارتهای مشترک میان پایهها استفاده از رویکردهای میانرشتهای تسهیل یادگیری معنادار و تقویت پیوندهای افقی و عمودی میان مطالب درسی. تأکید میشود که برنامهریزی تلفیقی باید با حفظ انسجام درونی در محتوا و نیز رعایت توالی منطقی در آموزش همراه باشد.
فصل سپس به معرفی انواع تلفیق آموزشی میپردازد. سه نوع اصلی تلفیق شامل: تلفیق درونموضوعی (در یک حوزه درسی) تلفیق میانموضوعی (بین حوزههای مختلف) و تلفیق موقعیتمحور (مبتنی بر مسائل یا پروژههای واقعی) معرفی میگردد. برای هر نوع مثالها و مزایای آموزشی مربوط توضیح داده میشود و نحوه بهکارگیری آنها در کلاسهای چندپایه مورد بررسی قرار میگیرد.
بخش بعدی به فرآیند طراحی واحدهای درسی تلفیقی اختصاص دارد. مراحل این فرآیند شامل شناسایی اهداف تلفیقی انتخاب مفاهیم محوری طراحی فعالیتهای یادگیری مشترک تخصیص نقشهای مشارکتی به دانشآموزان و طراحی ارزشیابیهای تلفیقی است. همچنین راهکارهایی برای تطبیق محتوای برنامه درسی رسمی با نیازهای واقعی کلاس چندپایه ارائه میشود.
در نهایت فصل به بیان چالشها و راهکارهای اجرایی برنامهریزی تلفیقی میپردازد. از جمله چالشها میتوان به ناسازگاری زمانی میان پایهها پیچیدگی طراحی فعالیتهای مناسب برای همه سطوح و کمبود منابع آموزشی مناسب اشاره کرد. راهکارهایی همچون استفاده از رویکرد پروژهمحور بهرهگیری از فناوری و توسعه منابع آموزشی بومی نیز بهعنوان ابزارهای ارتقاء کیفیت برنامهریزی تلفیقی معرفی میشوند. در مجموع این فصل چارچوبی عملیاتی و نظری برای ارتقاء اثربخشی آموزش در کلاسهای چندپایه از طریق سازماندهی هدفمند محتوا و بهرهگیری از راهبردهای تلفیقی فراهم میآورد.
نکات کلیدی فصل 4 کتاب صمد صمدیان:
- سازماندهی محتوا: تدوین ساختار منسجم برای ارائه مطالب آموزشی.
- اصول برنامهریزی تلفیقی: تمرکز بر مفاهیم مشترک رویکردهای میانرشتهای یادگیری معنادار.
- انواع تلفیق آموزشی: درونموضوعی میانموضوعی موقعیتمحور.
- فرآیند طراحی واحدهای درسی تلفیقی: شناسایی اهداف انتخاب مفاهیم فعالیتهای مشترک.
- چالشها و راهکارها: ناسازگاری زمانی پیچیدگی طراحی کمبود منابع.
خلاصه فصل 5 کتاب صمد صمدیان : طراحی فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی تلفیقی
فصل «طراحی فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی تلفیقی» به تشریح مبانی نظری اصول اجرایی و راهکارهای عملی در طراحی فعالیتهای آموزشی و شیوههای ارزشیابی در کلاسهای چندپایه با رویکرد تلفیقی میپردازد. در آغاز ضرورت طراحی فعالیتهای یادگیری تلفیقی مورد تأکید قرار میگیرد؛ فعالیتهایی که همزمان بتوانند پاسخگوی نیازهای چند پایه تحصیلی باشند و زمینه یادگیری معنادار مشارکتی و متنوع را فراهم سازند.
در بخش نخست ویژگیهای فعالیتهای یادگیری مؤثر در کلاسهای چندپایه تبیین میشود. این فعالیتها باید قابلیت اجرا برای سطوح مختلف تحصیلی را داشته باشند دارای سطحی از خودراهبری باشند امکان مشارکت گروهی را فراهم کنند و زمینهساز تفکر خلاق و حل مسئله باشند. همچنین بر استفاده از راهبردهایی مانند یادگیری مبتنی بر پروژه فعالیتهای مسئلهمحور و آموزش همیاری تأکید میشود.
سپس مراحل طراحی فعالیتهای یادگیری تلفیقی شرح داده میشود. این مراحل شامل شناسایی اهداف یادگیری مشترک یا مکمل در میان پایهها انتخاب موضوعات یا مفاهیم تلفیقپذیر طراحی فعالیتهایی که سطوح عملکردی مختلف را دربرگیرد تعیین نقشهای متفاوت برای هر دانشآموز بر اساس توانمندی و زمانبندی اجرای فعالیت است. برای هر مرحله نمونههایی از فعالیتهای چندپایه ارائه میشود.
در ادامه فصل به تعریف و تحلیل ارزشیابی تلفیقی میپردازد. ارزشیابی تلفیقی فرایندی است که با استفاده از روشهای متنوع و انعطافپذیر عملکرد یادگیرندگان را در قالب فعالیتهای مشترک یا مجزا در سطوح مختلف بررسی میکند. انواع ارزشیابی شامل ارزشیابی تشخیصی تکوینی و پایانی مطرح میشود و کاربرد آنها در کلاسهای چندپایه با مثالهای عملی توضیح داده میشود.
بخش بعدی به ابزارهای ارزشیابی متناسب با رویکرد تلفیقی اختصاص دارد. از جمله این ابزارها میتوان به پوشه کار چکلیست مقیاس درجهبندی گزارش عملکرد مشاهده مستقیم و ارزشیابی همتایان اشاره کرد. برای هر ابزار کارکرد نحوه طراحی و مزایای آن در محیط چندپایه توضیح داده شده است.
در بخش پایانی چالشهای طراحی فعالیتها و ارزشیابی تلفیقی مورد بررسی قرار میگیرد. این چالشها شامل تفاوتهای سطحی زیاد میان دانشآموزان کمبود منابع آماده دشواری در هماهنگی زمانی و ارزیابیهای همزمان هستند. راهکارهایی مانند استفاده از بانک فعالیتهای آموزشی همکاری میان معلمان توسعه حرفهای مستمر و مستندسازی تجارب موفق ارائه میشود. این فصل الگویی علمی و کاربردی برای معلمان فراهم میسازد تا بتوانند فرآیند یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی را در کلاسهای چندپایه بهصورت یکپارچه و اثربخش طراحی و اجرا کنند.
نکات کلیدی فصل 5 کتاب صمد صمدیان:
- ضرورت فعالیتهای یادگیری تلفیقی: پاسخگویی به نیازهای چندپایه یادگیری معنادار و مشارکتی.
- ویژگیهای فعالیتهای یادگیری مؤثر: قابلیت اجرا خودراهبری مشارکت گروهی تفکر خلاق.
- مراحل طراحی فعالیتها: شناسایی اهداف انتخاب موضوعات طراحی فعالیتها تعیین نقشها.
- ارزشیابی تلفیقی: فرایند ارزیابی عملکرد یادگیرندگان در فعالیتهای مشترک و مجزا.
- ابزارهای ارزشیابی: پوشه کار چکلیست مقیاس درجهبندی گزارش عملکرد.
خلاصه فصل 6 کتاب صمد صمدیان : تدوین برنامه درسی و شبکههای مفهومی
فصل «تدوین برنامه درسی و شبکههای مفهومی» به بررسی فرآیند طراحی برنامه درسی کارآمد برای کلاسهای چندپایه و نقش ساختارهای مفهومی در هدایت آموزش تلفیقی و هدفمند میپردازد. در آغاز فصل برنامه درسی بهعنوان چارچوبی نظاممند برای سازماندهی تجارب یادگیری تعریف میشود که میبایست بر مبنای نیازهای چندگانه دانشآموزان و سطوح مختلف تحصیلی در کلاسهای چندپایه طراحی گردد. بر اهمیت انسجام عمودی (درون پایهای) و افقی (بین پایهای) در تدوین برنامه درسی تأکید میشود.
در ادامه عناصر اصلی برنامه درسی شامل اهداف محتوا روشهای تدریس و ارزشیابی معرفی و نحوه تلفیق این عناصر در شرایط کلاس چندپایه تبیین میگردد. فرآیند تدوین برنامه درسی پیشنهادی در چهار گام مطرح میشود: تحلیل نیازهای یادگیرندگان تعیین اهداف یادگیری تلفیقی انتخاب و سازماندهی محتوا بر اساس مفاهیم کلیدی مشترک و طراحی فعالیتهای آموزشی متناسب با شرایط پایههای مختلف. در این چارچوب تأکید بر طراحی فعالیتهایی است که بتوانند همزمان چند سطح یادگیری را پوشش دهند و به ارتقاء تعامل بینپایهای منجر شوند.
بخش مهمی از فصل به معرفی و کاربرد «شبکههای مفهومی» در برنامهریزی درسی اختصاص دارد. شبکه مفهومی نموداری بصری و ساختارمند است که ارتباط میان مفاهیم اصلی زیرفصلها و مهارتهای هدف را نمایش میدهد. این ابزار به معلمان امکان میدهد تا ساختار منطقی محتوای درسی را شناسایی تلفیق و اولویتبندی کنند. فصل به بیان مزایای شبکههای مفهومی از جمله شفافسازی روابط مفهومی تسهیل در انتخاب موضوعات تلفیقی و هدایت مسیر یادگیری اشاره دارد.
سپس مراحل طراحی شبکه مفهومی تشریح میشود که شامل انتخاب مفهوم مرکزی شناسایی مفاهیم وابسته تعیین روابط سلسلهمراتبی و ترسیم شبکه بهصورت سلسلهای یا خوشهای است. کاربرد این شبکهها در طراحی واحدهای آموزشی تلفیقی و تهیه طرح درسهای چندپایه بررسی شده و نمونههایی برای تبیین عملی آن ارائه میگردد.
در بخش پایانی فصل چالشهای تدوین برنامه درسی برای کلاسهای چندپایه از جمله ناسازگاری ساختارهای درسی پایهها عدم وجود منابع تلفیقی استاندارد و پیچیدگی سازماندهی محتوا مطرح شده و راهکارهایی نظیر مشارکت تیمی معلمان استفاده از چارچوبهای مفهومی بومیسازیشده و بهرهگیری از فناوری آموزشی پیشنهاد میگردد. این فصل رویکردی کاربردی برای طراحی و پیادهسازی برنامه درسی منسجم انعطافپذیر و مفهومی در کلاسهای چندپایه فراهم میآورد.
نکات کلیدی فصل 6 کتاب صمد صمدیان:
- برنامه درسی: چارچوبی نظاممند برای سازماندهی تجارب یادگیری.
- عناصر اصلی برنامه درسی: اهداف محتوا روشهای تدریس ارزشیابی.
- شبکههای مفهومی: نموداری بصری برای نمایش ارتباط میان مفاهیم.
- مراحل طراحی شبکه مفهومی: انتخاب مفهوم مرکزی شناسایی مفاهیم وابسته تعیین روابط.
- چالشهای تدوین برنامه درسی: ناسازگاری ساختارها عدم وجود منابع تلفیقی پیچیدگی سازماندهی.
درباره نویسنده کتاب صمد صمدیان : صمد صمدیان
صمد صمدیان پژوهشگر و مؤلف حوزه آموزش ابتدایی با تمرکز بر کلاسهای چندپایه در کتاب «برنامهریزی درسی کلاسهای چندپایه» به بررسی چالشها و راهکارهای تدریس در این کلاسها پرداخته است. این اثر در سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات بوی جوی مولیان منتشر شده و در ۱۵۲ صفحه به موضوعاتی چون تنظیم جداول هفتگی مدیریت زمان سازماندهی محتوا و طراحی برنامه درسی در کلاسهای چندپایه میپردازد. :contentReference[oaicite:0]{index=0}صمدیان با تأکید بر عدالت آموزشی راهکارهایی برای ارتقای کیفیت تدریس در کلاسهای چندپایه ارائه میدهد. کتاب او به عنوان منبعی کاربردی برای معلمان دانشجومعلمان و راهبران آموزشی معرفی شده و در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی وزارت آموزشوپرورش نیز تأیید شده است. :contentReference[oaicite:1]{index=1}
کتاب های مرتبط با صمد صمدیان
- مدیریت و برنامهریزی کلاسهای چندپایه :
این کتاب به بررسی کلیات تدریس در کلاسهای چندپایه تاریخچه فرصتها و محدودیتها برنامهریزی مدیریت طرح درس و ارزشیابی در این کلاسها میپردازد. مناسب برای دانشجویان علوم تربیتی و معلمان است. - راهنمای تدریس در کلاسهای چند پایه :
کتابی کاربردی برای معلمان کلاسهای چندپایه که به بررسی شیوههای مختلف تدریس مدیریت کلاس تهیه و تولید مواد آموزشی برنامهریزی درسی و ارزشیابی میپردازد. - برنامهریزی درسی کلاسهای چندپایه :
این کتاب به تعریف کلاسهای چندپایه نکات برنامهریزی آموزشی تنظیم جدولهای هفتگی مدیریت زمان سازماندهی محتوا و طرح برنامه درسی در این کلاسها میپردازد. - برنامهریزی برای کلاسهای چندپایه :
کتابی که به بررسی برنامهریزی آموزشی در کلاسهای چندپایه با تأکید بر روشهای تدریس و مدیریت کلاس میپردازد. - یک موقعیت خاص به نام چند پایه :
این کتاب به شیوههای آموزش در کلاسهای چندپایه و چالشهای مربوط به آن میپردازد. - همه چیز در مورد کلاسهای چندپایه :
کتابی جامع که به بررسی تمامی جنبههای کلاسهای چندپایه از جمله مدیریت برنامهریزی و روشهای تدریس میپردازد. - رویکرد تلفیقی در کلاسهای تک پایه :
این کتاب به بررسی رویکردهای تلفیقی در تدریس کلاسهای تک پایه و چندپایه میپردازد. - چندپایه کلاسی کوچک اما بزرگ! :
کتابی که به راهکارهای تدریس مؤثر در کلاسهای چندپایه و اهمیت این نوع کلاسها میپردازد. - برنامهریزی کلاسهای چند پایه :
این کتاب به بررسی برنامهریزی آموزشی در کلاسهای چندپایه با تأکید بر روشهای تدریس و مدیریت کلاس میپردازد. - راهنمای عمل معلم کلاسهای چندپایه :
کتابی که به معلمان کلاسهای چندپایه کمک میکند تا با چالشهای این نوع کلاسها مقابله کرده و برنامهریزی مناسبی داشته باشند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب صمد صمدیان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب صمد صمدیان"، کلیک کنید.