پیشرفت فناورانه در محل کار چگونه ممکن می شود؟
کارکنان باید آزادی عمل داشته باشند تا با استفاده از روش ها تکنیک ها یا ابزار های جدید سیستم اطلاعات مدیریت بتوانند روش های جدیدی برای حل مشکلات روزمره کاری پیدا کنند. به این منظور باید به کارکنان اختیار کافی داده شود.
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری نتکانف پیشرفت های فناورانه در محل کار علی رغم تسهیل دسترسی و کارایی با افزایش وقفه ها و غیرقابل پیش بینی بودن اثرات متناقضی ایجاد کرده است. تغییرات سریع زمینه های اجتماعی-اقتصادی افزایش تقاضای شهروندان و فشار بیشتر برای دریافت خدمات مطلوب سازمان های بخش عمومی را مجبور کرده است که راه های جدیدی برای انجام کار های خود بیابند.
پژوهشگران در مقاله ای با عنوان «مدل یابی روابط ساختاری استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات بر رفتار نوآورانه کاری در بخش عمومی» به این موضوع پرداخته اند که نوآوری در خدمات هر سازمانی نیاز به منابع انسانی به عنوان کلید ورودی و دارایی فکری آن دارد.
* رفتار نوآورانه کاری
رفتارکاری نوآورانه اقداماتی است که منجر به ایده ها رویه ها و محصولاتی می شوند
در این پژوهش آمده است که در فرآیند نوآوری کارمندان بخش عمومی نقش مهمی در شروع تسهیل و اجرای نوآوری از پایین به بالا در سازمان های بخش عمومی ایفا می کنند که به عنوان رفتار نوآورانه کاری در ادبیات معرفی شده است.
این پژوهش توضیح می دهد که رفتارکاری نوآورانه اقداماتی که منجر به ایده ها رویه ها و محصولاتی می شوند جدید تلقی شده و باهدف نهایی افزایش تجربه مشتری صورت می گیرند.
این پژوهش توضیح می دهد که کارمندان می توانند ایده ها و راه حل های جدید مربوط به خدمات عمومی را شناسایی کنند زیرا تجربه دست اولی از مسائل بخش عمومی دارند نیاز های شهروندان را درک می کنند و همچنین در مواجهه با ارائه خدمات با آنها تعامل دارند.
به گفته این پژوهش در بخش عمومی که اغلب دارای محدودیت های سازمانی و اداری قوی در نوآوری است.سیستم های مدیریت اطلاعات می تواند محرک مؤثری برای رفتار نوآورانه کارکنان باشد.
در ادامه این پژوهش آمده است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی اطلاعات را می توان به طور مؤثر در بین مرز های فیزیکی و زمانی رد وبدل کرد که سازماندهی انعطاف پذیر کار را ممکن می سازد.کارمندان توسط سیستم مدیریت اطلاعات احساس قدرت می کنند زیرا به آنها اجازه می دهد از مکان های مختلف با کار خود ارتباط برقرار کنند.
* درگیری شغلی در محیط کاری
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که سیستم های مدیریت اطلاعات شامل تمام سیستم ها و فرآیند هایی است که می توان از آنها برای ایجاد و استفاده از اطلاعات شرکت برای توسعه یا مدیریت کارآمدتر یک سازمان استفاده کرد. این شیوه ها معمولا بر مدیریت دسته جمعی فعالیت هایی تمرکز می کنند که منجر به تغییر افراد گروه ها و سازمان ها با فعالیت های جمع آوری ذخیره و انتشار اطلاعات می شود.
درگیری کارکنان شامل مشارکت فعال کارکنان در کار و وضعیت فیزیولوژی شناخت و احساسات کامل که همراه با تعهد کار ی است
به گفته این پژوهش مفهوم سودمندی درک شده به میزانی اشاره دارد که فرد معتقد است استفاده از یک برنامه کاربردی فناوری اطلاعات عملکرد شغلی او را افزایش می دهد.
این پژوهش توضیح می دهد که از سویی استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات کارکنان را قادر می سازد که ازنظر فیزیکی عاطفی و روانی بیشتر جذب کار شوند و گاهی اوقات می توانند خارج از برنامه های منظم یا در مکان های ترجیحی دیگر کار کنند چنین رفتار هایی تحت عنوان درگیری
کارکنان در ادبیات شناسایی شده است.
در این پژوهش آمده است که در دهه گذشته درگیری شغلی به یکی از پرکاربردترین واژه ها در متون مدیریت منابع انسانی و یکی از مهمترین شاخه های اصلی عملکردی در سازمان ها تبدیل شده است. درگیری کارکنان شامل به کارگیری تمام ابعاد فیزیکی شناختی و عاطفی فرد را در ایفای نقش است.
به گفته این پژوهش درگیری کارکنان شامل مشارکت فعال کارکنان در کار و وضعیت فیزیولوژی شناخت و احساسات کامل که همراه با تعهد کار ی است. درگیری شغلی نوعی تمایل درونی در کارکنان است که آغازگر فعالیت و خالق توجه و انرژی در فعالیت کاری است.
درنهایت براساس یافته های پژوهش پیشنهادهای زیرارائه می شود:
- از استادان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش کارمندان دعوت شود. همچنین بر کاربردی بودن آموزش ها تأکید شود به این منظور آموزش ها براساس وظایف کاری کارکنان تنظیم شده و به صورت کارگروه های عملی برگزار گردد.
- کارکنان باید آزادی عمل داشته باشند تا با استفاده از روش ها تکنیک ها یا ابزار های جدید سیستم اطلاعات مدیریت بتوانند روش های جدیدی برای حل مشکلات روزمره کاری پیدا کنند. به این منظور باید به کارکنان اختیار کافی داده شود.
- سیستم های اطلاعات مدیریت با استفاده از بازخورد کارکنان به طور مستمر مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرند تا قادر به افزایش بهره وری و عملکرد شغلی کارکنان باشد. به این منظور به صورت دور های در خصوص سودمندی سیستم اطلاعات از کارکنان نظرسنجی صورت گیرد و با ایجاد حلقه بازخور امکان بهبود خدمات ارائه شده توسط این سیستم ها فراهم شود.
- شرکت با غنی سازی فرهنگ کار مشارکتی و تیمی محیط کار سالم را برای تعاملات بین نسلی بهبود دهید. چنین فرهنگی باعث ایجاد انگیزه افزایش تعامل و تسهیم تجارب بین نسل های مختلف کارکنان شود تا کارکنان نسل های مختلف با یکدیگرهمکاری کرده و رفتار نوآورانه کارکنان افزایش یابد.
این پژوهش به کوشش رضا رضایی (کارشناس ارشد مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه) رقیه حسن زاده و داود حق خواه (استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه) انجام شده است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیشرفت فناورانه در محل کار چگونه ممکن می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیشرفت فناورانه در محل کار چگونه ممکن می شود؟"، کلیک کنید.