علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

علائم اولیه بارداری کدامند؟

از کجا بفهمیم بارداریم؟ علائم بارداری به‌طور کلی در هفته‌ی اول بارداری ظاهر می‌شوند. با این حال، هیجان و اضطراب بارداری ممکن است باعث شود متوجه آنها نشوید. اما راه‌هایی وجود دارد که بدانید باردار هستید. در ادامه برخی از علائم اولیه‌ی بارداری را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که در بهترین زمان برای بارداری اقدام به بارداری می‌کنید، باید با علائم اولیه‌ی بارداری آشنایی داشته باشید.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

شروع علائم بارداری از چه زمانی است؟

علائم اولیه بارداری از کی شروع میشه؟ بیشتر خانم‌ها (۵۹ درصد) علائم بارداری را در هفته پنجم یا ششم بعد از لقاح تجربه کردند.

از علائم احتمالی بارداری تا علائم قطعی آن

در جدول زیر علائم احتمالی و علائم قطعی بارداری و روش تشخیص بارداری در روزهای اول را آورده‌ایم:

علائم احتمالی بارداری علائم قطعی بارداری
تقویت حس بویایی قطع پریودی
بیزاری/هوس غذایی تست بارداری مثبت
نوسانات خلقی حساسیت سینه
سردرد تکرر ادرار
سرگیجه تهوع و استفراغ
یبوست یا سوزش سردل انقباضات براکستون هیکس
تغییرات پوستی (آکنه، تیرگی) افزایش وزن
تورم مچ پاها تهوع صبحگاهی
تنگی نفس تغییرات سایز و شکل سینه
ترشحات واژن گرفتگی شکم و لکه‌بینی

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک از تخمدان آزاد شده باشد. پس از انجام رابطه جنسی اسپرم در صورت رسیدن به تخمک، تخمک را بارور می‌کند. باروری تخمک حدوداً ۱۴ روز پس از شروع فرآیند قاعدگی اتفاق می‌افتد. طبق بررسی‌های متخصصین لانه گزینی تخمک حدوداً ۶ تا ۷ روز پس از لقاح شروع می‌شود. در این زمان تخمک بارور است و به لایه داخلی رحم می‌چسبد. با چسبیدن تخمک به دیوار رحم امکان دارد که عروقی خونی دیواره رحم بشکنند و زن خونریزی خفیف و گرفتگی در رحم را احساس کند.

به‌طورکلی علائم حاملگی از هفته اول بعد از آخرین زمان قاعدگی خود را نشان می‌دهند. شروع درد لگنی، گرفتگی خفیف و لکه بینی یک تا چند روزه از علائم اولیه آن به‌شمار می‌رود. در ادامه علائم اولیه بارداری را شرح می‌دهیم تا بتوانید تفاوتشان با علائم پریود را از هم تمیز دهید. دقت کنید این دو علامت مرتبط با هفته اول پس از لقاح است.

همچنین با انجام آزمایش BHCG و بررسی جدول عدد بتا در بارداری می‌توانید از بارداری خود مطمئن شوید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات هومکا این آزمایش را در منزل خود انجام دهید.

هفته اول بارداری دقیقاً چه زمانی است؟

در هفته اول بارداری احتمالاً شما هیچ تغییری را احساس نمی‌کنید، چراکه در حال سپری کردن روزهای پریود هستید و تصور نمی‌کنید که باردار باشید. حتی الگوی قاعدگی نیز تغییری نمی‌کند و مانند ماه‌های قبل انجام می‌گیرد. تنها تفاوتش این است که این آخرین پریودی است که شما تا ۹ ماه دیگر پشت سر می‌گذارید. با وجود اینکه در ظاهر چیزی احساس نمی‌کنید یا نمی‌بینید، اما در رحم و بدن شما تغییرات بزرگی درحال رخ دادن است و مجموع این تغییرات را شروع بارداری می‌گویند. از اواخر این هفته باید خود را کم کم آماده تجربه تغییرات بزرگ نمایید.

در حقیقت هفته اول بارداری را نمی‌توان به‌طور یقین تشخیص داد و تعیین کرد. به‌طور معمول متخصصین پزشکی زنان هفته نخست بارداری را از نخستین روز آخرین قاعدگی یک زن مشخص می‌کنند. خوب است بدانید  در این مرحله زن واقعاً باردار نیست، شمارش هفته اول از آخرین دوره پریود برای این است که بتوانند تاریخ تخمینی بارداری را به دست بیاورند.

در ادامه به علائم اولیه بارداری اشاره می‌کنیم، یعنی زمانی که واقعا لقاح انجام گرفته و هفت روز از لقاح گذشته است. این هفته پس از هفته اول آخرین پریود در واقع نخستین هفته بارداری مادر به‌شمار می‌رود. اما اگر بخواهیم اولین و شایع‌ترین علامت بارداری را به شما بگوییم، عقب افتادن پریود است.

تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟

  • خونریزی رحم: خونریزی پریود مداوم است و معمولاً لکه‌بینی ندارد اما خونریزی بارداری تنها محدود به لک‌های کوچک و ترشحات صورتی رنگ است
  • تغییرات خلقی
  • تهوع: تهوع صبحگاهی از نشانه‌های رایج بارداری بوده اما در قاعدگی شایع نیست. مگر بر اثر شدت درد قاعدگی، بدون وابستگی به زمان روز
  • بیزاری از غذا

علائم بارداری هفته اول چیست؟

شایع‌ترین علائم حاملگی در هفته‌های اول بعد از لقاح عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم و یا سوزن سوزن شدن یا مشاهده سیاهرگ‌های آبی قابل توجه
  • سردرد ناگهانی
  • گر گرفتگی یا افزایش دمای نرمال بدن
  • تکرر ادرار
  • نفخ در شکم یا افزایش گاز معده
  • احساس گرفتگی خفیف در لگن
  • احساس خستگی و کسالت بدون فعالیت بدنی قابل توجه
  • گرفتگی لگن بدون خونریزی و لکه بینی
  • تمایلات عجیب غذایی یا بیزاری از مواد غذایی خاص
  • تغییر خلقیات و کم شدن آستانه صبر
  • افزایش حس بویایی
  • احساس طعم فلز در دهان

۱۱ علائم بارداری در ماه اول

در ماه اول به‌تدریج تغییراتی در بدن خود احساس می‌کنید که نشانه‌های اوایل بارداری به حساب می‌آیند. شاید با پدیدار شدن این نشانه‌ها از خود بپرسید که آیا باردار شده‌ام و یا از نشانه‌های به تأخیر افتادن پریود است؟ برای اینکه با علائم ماه اول بارداری بیشتر آشنا شوید به علائم زیر دقت کنید:

۱- متوقف شدن پریود

اگر قاعدگی منظمی دارید اما اکنون اثری از پریود نیست، می‌تواند بارزترین علامت بارداری باشد.

۲- تغییرات خلق‌وخو

زمانی که وارد فاز بارداری می‌شوید سطح بعضی از هورمون‌ها تغییرات چشمگیری خواهند داشت و این نوسانات هورمونی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر احساسات شما داشته باشند. همچنین مودی بودن و بروز عصبانیت و اضطراب تا شادی و هیجان از نشانه‌های ماه اول بارداری است.

۳- نفخ

تأثیر هورمون‌های بارداری می‌تواند منجر به نفخ شود و ممکن است آن را با علائم قاعدگی اشتباه بگیرید. خوردن فیبر غذایی و ورزش منظم از شدت نفخ در بارداری می‌کاهد.

۴- گرفتگی و درد لگنی

بعضی از زنان باردار در اوایل بارداری یعنی در روزها و هفته‌های اولیه دچار اسپاسم مجرای ادراری می‌شوند که علائم آن همانند درد پریود است. اگر دردها آزاردهنده و ادامه‌دار باشند بهتر است برای ارزیابی سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

۵- لکه‌بینی

درصورتی‌که لکه‌های خون را بر روی لباس زیر خود مشاهده کردید ممکن است نشانه‌ای از فرایند لانه گزینه بارداری باشد. در این فرایند تخمک بارورشده به جداره رحم متصل شده و باعث لکه بینی خفیف می‌شود.

۶- تکرر ادرار

در زمان بارداری حجم خون بدن افزایش می‌یابد. این بدین معناست که کلیه‌ها باید مایعات بیشتری را فیلتر کنند و متعاقب آن حجم ادرار نیز افزایش پیدا می‌کند. اگرچه بعضی از علائم بارداری در طول زمان برطرف می‌شوند اما تکرر ادرار ممکن است طولانی‌تر باشد. برای کاهش این علائم هرگز مصرف مایعات را کاهش ندهید.

۷- حساس شدن پستان‌ها

حساس شدن سینه‌ها از علائمی است که در هفته‌های اولیه بارداری ظاهرشده و پس‌ازآن با سازگار شدن بدن با تغییرات هورمونی ناپدید می‌شود.

۸- خستگی

شاید نسبت به قبل بیشتر احساس خستگی کنید. در این مورد تغییرات هورمون پروژسترون متهم اصلی است اما خوشبختانه با وارد شدن به سه‌ماهه دوم این علامت نیز برطرف می‌شود.

۹- حالت تهوع

تهوع صبحگاهی معمولاً پس از ماه اول بارداری بروز می‌کند اما برخی مادران آن را زودتر از سایرین احساس می‌کنند و برخی‌ها که خوش‌شانس‌ترند هرگز دچار تهوع بارداری نمی‌شوند. برای کاهش حالت تهوع، مایعات گرم و ولرم و به مقدار کافی بنوشید و مولتی‌ویتامین‌های بارداری را مطابق دستور پزشکی مصرف نمائید و از دمنوش زنجبیل نیز لذت ببرید.

۱۰- یبوست

افزایش بعضی از هورمون‌ها در ماه اول بارداری بر حرکات روده تأثیر می‌گذارد و باعث تنبلی روده می‌شود. نتیجه چنین تغییراتی سخت شدن اجابت مزاج و ابتلا به یبوست است. البته آهن موجود در بعضی از مولتی‌ویتامین‌های نیز می‌تواند در ایجاد یبوست در بارداری نقش داشته باشد. اما نباید به دلیل بروز یبوست، مصرف مکمل‌ها را قطع کرد و یا کاهش داد. مصرف فیبر، پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی مناسب مادران باردار به تصحیح حرکات روده کمک می‌کنند.

۱۱- تنفر غذایی

یکی از علائم اوایل بارداری تقویت حس بویایی و افزایش حساسیت نسبت به بعضی از مواد غذایی است. این تغییر می‌تواند تهوع صبحگاهی را تشدید کند. برای کاهش تنفر غذایی، تهویه مناسب خانه و استفاده از هود آشپزخانه می‌تواند مفید باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟"، کلیک کنید.