فواید و میزان مجاز مصرف زعفران در بارداری

مصرف زعفران در دوران بارداری

در طب قديم، زعفران بعنوان يك داروي مفيد در درمان بسياري از بيماريها نظير سياه سرفه، آسم، سرماخوردگي، دردهاي قاعدگي، قاعدگي نامنظم، ناباروري، التهاب، افسردگي، سردرد، گلودرد و تهوع توصيه شده است. در تحقيقات جديد اثرات ضدتشنج، تقویت حافظه و یادگیری،تنظيم ضربان قلب،كاهش فشارخون، ضد التهاب و ضدافسردگي بودن زعفران مورد بررسي و تاييد قرار گرفته است. از طرف دیگر استفاده زياد از زعفران در مواردی موجب بروز اختلالاتی در سیستم بدن نیز مي شود. پس باید در مصرف این گیاه احتیاط لازم را رعایت کرد.

 فواید و میزان مجاز مصرف زعفران در بارداری

مقدار مصرف مناسب و مجاز زعفران

خوردن چه مقدار زعفران در بارداری خطرناک است؟ مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر به صورت ماهانه بسيار مفید و سودمند بوده و استفاده بيش از ۵ گرم در ماه می تواند مضر باشد. همچنين شواهد و مدارك يمبني بر اثرات سقط جنین به هنگام مصرف مقادير زياد زعفران وجود دارد، به همين دلیل گاهي از آن براي پايان دادن به حاملگی هاي ناخواسته استفاده مي شود.

مصرف زعفران در ۳ ماهه اول دوران بارداری

در ۳ ماهه اول بارداری که اندام های بدن جنین در حال شکل گرفتن هستند و دوران حساسی تلقی می شود، استفاده بیش از حد زعفران می تواند باعث صدمه به جنین شود چرا که بر هورمون های رحم اثر گذاشته و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد، اما پس از ۳ ماهه اول مصرف به اندازه مجاز و تحت نظر پزشک می تواند مفید باشد. به طور کلی، در این دوره بهتر است از مصرف زیاد گیاهانی همچون زیره، جعفري و زعفران که ممکن است منجر به سقط شوند، پرهیز نمود.

پژوهش های مختلفی برای بررسی تأثیر زعفران بر جنین، انجام گرفته که در ادامه به آن ها پرداخته خواهدشد:

در پژوهش اول محققان اثر زعفران بر انقباضات رحم را بررسی نموده و به اين نتيجه رسيدند كه مصرف زعفران در سه ماهه اول سبب ايجاد انقباضات نابجاي رحم شده و ممكن است در ايجاد سقط يا زايمان زودرس نقش داشته باشند. اين امر نشان می دهد كه ترکیبات موجود در زعفران باعث افزایش انقباضات خودکار رحم می شوند.

مصرف زعفران در ۳ ماهه دوم

در ۳ ماهه اول بارداری، زیاده روی در خوردن زعفران امکان سقط جنین را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود مصرف زعفران از سه ماهه دوم بارداری یعنی حدود هفته پانزدهم آغاز شود. درسه ماهه دوم بارداری مصرف زعفران باید تحت نظر پزشک انجام شود. اگر بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف شود بر رشد و تکامل جنین اثرات منفی می گذارد.

مصرف زعفران در ۳ ماهه آخر

با توجه به مطالعات انجام شده برروی اثرات گیاهان دارویی مختلف در کاهش درد زایمان و همچنین کاربردهای فراوان این گیاهان در طب سنتی، به نظر می رسد این داروها بتوانند جایگزین مناسبی در این زمینه باشند. از جمله این گیاهان،  زعفران می باشد که در طب سنتی و مطالعات امروزی به اثرات مسکن و ضد درد آن بسیار اشاره شده است و می تواند به زنان در تحمل دردهای بارداری کمک کند.

درد تجربه حسی ناخوشایندی است که کنترل و تسکین آن یکی از اهداف مراقبت های بهداشتی و درمانی می باشد. درد زایمان یکی از شدیدترین انواع شناخته شده درد و شایع ترین واکنش عاطفی زنان طی زایمان است که باعث طولانی شدن سیر زایمان و ایجاد خستگی در مادر می شود. همچنین درد زایمان و استرس ناشی از آن باعث گرایش زنان باردار به سزارین شده که عوارض جانبی متعددی دارد. امروزه برای زایمان راحت مادران روش های متفاوتی توصیه می شود تا گرایش به زایمان طبیعی بیشتر شده و دردهای زایمان کاهش یابد. یکی از این روش ها گرایش به مصرف گیاهان دارویی است.

طی تحقیقات صورت گرفته بر روی خانم های باردار مشاهده شد که مصرف زعفران در ماه های آخر بارداری موجب ارتجاعی شدن رحم شده و زایمان را آسان تر می کند. مصرف زعفران پس از ۳ ماهه اول به بعد، اثر خود را در ساعات نزدیک زایمان و با شروع درد نشان می دهد چرا که بر روی هورمون هایی که باعث انقباض رحم می شوند، اثر گذاشته و باعث افزایش ترشح این هورمون شده، دهانه رحم حالت انقباضی خود را از دست می دهد و از زایمان سخت جلوگیری می نماید، به همین علت جهت کاهش درد زایمان شربت زعفران را مفید می دانند.

از طرف دیگر زنان باردار درماه های آخر بارداری دچار اضطراب و تشویش می شوند که این امر موجب خستگی، انقباض ماهیچه های رحمی، تشدید درد زایمان و اختلال در روند زایمان طبیعی خواهد شد. ترس و اضطراب به هنگام زایمان منجر به کند شدن سیر زایمان و انقباض عضلات و به تبع آن افزایش حساسیت به درد شده که این موارد گاهی عوارضی برای جنین نیز به همراه خواهد داشت. طی مطالعات انجام شده توسط محققان در رابطه با تأثیر نوعی کپسول خوراکی بر روی اضطراب به هنگام زایمان، این نتیجه حاصل شد که زعفران با خاصیت آرامش بخش خود می تواند باعث کاهش میزان اضطراب و خستگی شده و اثری مانند دیازپام داشته باشد، به این معنی که ضد اضطراب، مسکن و منبسط کننده عضلات است.

آیا زعفران رنگ پوست جنین را روشن می‌کند؟

یکی از دلایلی که برخی بر مصرف زعفران در دوران بارداری تاکید می‌کنند، این است که ظاهرا زعفران رنگ پوست کودک را روشن‌تر می‌کند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر این که مصرف زعفران در دوران بارداری این تاثیر را داشته باشد، وجود ندارد. در واقع حتی در صورت خرید مستقیم زعفران از کشاورز و اطمینان از اصالت محصول، از نظر علمی زعفران هیچ تاثیری بر رنگ پوست کودک شما نخواهد داشت.

آیا مصرف زیاد زعفران باعث سقط جنین می‌شود؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد زعفران ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. به عنوان مثال، محققان در پژوهشی هشدار داده‌اند که از مصرف دوزهای بالا مانند مقادیر بیش از 5 گرم در روز، در دوران بارداری اجتناب شود، زیرا حتی مصرف زعفران 3 گرمی در روز می‌تواند رحم را به شدت تحریک کند. بنابراین، اگر می‌خواهید در آشپزی‌تان از زعفران استفاده کنید یا به فکر تهیه مقداری شیر زعفران هستید، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان یا مامای خود مشورت کنید. ما نیز در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف زعفران بر سقط جنین پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم در فرصتی مناسب مقاله زعفران برای سقط جنین را مطالعه کنید.

زنان باردار کی می‌توانند زعفران بخورند؟

زنان باردار می‌توانند تحت نظارت پزشک خود دوز توصیه شده زعفران را در هر زمانی از دوران بارداری مصرف کنند. با این حال، بهتر است از مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری اجتناب شود. براساس علم آیورودا، زنان باردار فقط زمانی مجاز به مصرف زعفران هستند که پس از ماه چهارم حرکت کودک را احساس کنند.

هر چند توصیه اکید ما این است که مصرف این ادویه جادویی یاقوتی رنگ به بعد از بارداری موکول شود. برای بعد از زایمان و بهبود افسردگی‌های احتمالی در این دوران، با توجه به قیمت زعفران کیلویی امروز می‌توانید خرید مقرون به صرفه‌تری داشته باشید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد " فواید و میزان مجاز مصرف زعفران در بارداری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با " فواید و میزان مجاز مصرف زعفران در بارداری"، کلیک کنید.