نگاهی به ایده‌آل‌های سیاست علمی برای دولت چهاردهم

نگاهی به ایده‌آل‌های سیاست علمی برای دولت چهاردهم

توسعه علم و فناوری کشور ما مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به‌جای اینکه نتیجه شرایط آزادسازی باشد، توسط دولت هدایت می‌شود. و جود معاونت علمی ریاست جمهوری و تلاش برای توسعه نوآوری به عناون بخشی جدایی ناپذیر از سیاست اقتصادی ملی است.

  • توسعه علم و فناوری ابزاری برای رشد اقتصادی است. علم و فناوری قرار است به عنوان یکی از اقلام سرمایه گذاری عمل کند و نه به عنوان اقلام مصرفی تلقی شود. بنابراین مخارج و هزینه های دولت در ارتباط با علم و فناوری باید از ارتباط نزدیک با بخشهای هدفگذاری شده به عنوان موتورهای رشد اقتصادی عمل کنند.
  • هدف سنتی به عنوان موتور رشد اقتصادی عمدتاً بخش کشاورزی بوده است و طی شصت ساله اخیر در کشور ما شروع به تغییر به سمت بخش صنعتی کرده و در سالهای ابتدایی دهه هشتاد بخش فناوری های نوظهور شزان (شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو) به عنوان هدف در برخی تحقیقات سیاستگذاری علمی مطرح شد. این حوزه ها به شدت نیاز به نوازی و سرمایه گذاری گسترده برای رشد اقتصادی طی دو دهه پیش رو دارد.
  • دولت های متوالی در دهه های اخیر سیاست های متفاوتی در زمینه توسعه و پیشرفت کشور در پیش گرفته اند. در سالهای پس از پایان جنگ، و طی سی و شش سال اخیر کشور ما گاه در معرض سیاستگذاری در جهت پیوستن به اقتصاد جهانی و مدرن سازی و به روز رسانی زیرساخت های کشور و گاه در مسیر انزوا و تحریم و دور شدن از سازو کار های بین المللی قرار گرفته است.
  • دولت چهاردهم باید مسیری برای اصلاح روند توسعه و قرار گیری مجدد کشور در منظومه پیشرفت‌های اقتصادی انتخاب کند. یکی از جنبه‌های مهم این تحول، نحوه مدیریت دولت‌، در رویکرد توسعه اقتصادی و توسعه علم و فناوری است.
  • توسعه علم و فناوری به صورت مستقیم در توسعه اقتصادی و غیرمستقیم در توسعه تمدن ایرانی موثر است.
  • بودجه پژوهشی یکی از پایه های مهم توسعه علم و فناوری است که لازم است در بودجه های سالانه بر پایه بودجه دولت، کمک مالی بخش خصوصی و منابع دستگاه های عمومی (خیریه، اوقاف و …) به درستی و بر پایه برنامه های سالانه اطمینان حاصل شود که صرفاً برای اهداف تحقیق و توسعه استفاده می شود.
  • حمایت از ابتکارات صنعتی برای ایجاد تسهیلات خاص در تقویت قابلیت های فناورانه از مسیر های ارتقای نظام علم، فناوری و نوآوری است.
  • بازنگری مشوق های مالی موجود برای تحقیق و توسعه در دولت چهاردهم باید طوری سامان گیرد که سرمایه گذاری های صنعتی بیشتری را در تحقیق و توسعه و همچنین جذب پروژه های تحقیق و توسعه قابل توجه انجام شود.

*زلزله شناس و استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله

۲۳۳۲۳۳

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگاهی به ایده‌آل‌های سیاست علمی برای دولت چهاردهم" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگاهی به ایده‌آل‌های سیاست علمی برای دولت چهاردهم"، کلیک کنید.