مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان

مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود - خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار نتکانف با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه پنجمین پیشوای شیعیان جهان اظهار کرد: یکی از مهمترین عرصه های نقش آفرینی حضرت امام محمد باقر (ع)، عرصه تقویت بنیان امامت و رهبری بود و آن بزرگوار تضعیف جایگاه امامت و نادیده گرفتن فرامین رهبری را علت اصلی انحرافات می دانست و بر این اساس بر ضرورت تقویت بنیان امامت پافشاری می کرد.

وی با بیان اینکه دوران امامت حضرت امام محمد باقر(ع) یکی از دشوارترین، پیچیده ترین و طولانی ترین دوران تاریخ اسلام است، خاطرنشان کرد: جلوگیری از نشر حقایق دینی و نقل حدیث، هجوم افکار انحرافی و فرق ضاله، سرکوب شیعیان و تبلیغات بر علیه شیعه، تشتت مسلمین، اختناق و فشار خلفا، غصب خلافت، غربت و انزوای شیعه، وجود جاسوسان برای کشف ارتباط شیعیان با امام، دور نگاهداشتن سرزمین های اسلامی از تبلیغات سالم، پیدایش عقاید نوظهور و فرق مختلف که میراث بی لیاقتی خلفای فاسد و ارمغان افکار حاکم بر کشورهای بیگانه و یا تازه فتح شده بود و ده ها عامل دیگر، شرایط را برای امامت آن حضرت بسیار پیچیده و سخت کرده بود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود ادامه داد: آن امام بزرگوار در این شرایط پیچیده که بنیان های جامعه را به تباهی می کشاند و اسلام را با چالشی جدی روبرو می ساخت، وظایف امامت را با اقدامات راهبردی به زیباترین شکل ممکن انجام داد.

دستگزار بیان کرد: آن امام بزرگوار در این شرایط دشوار و پیچیده همچون اسلاف صالح خود، وظیفه رهبری و امامت را به شیوه منحصر به فرد عملی ساخت و تهدیدها را به فرصت های نابی برای گسترش و نشر اسلام ناب محمدی (ص) تبدیل کرد و دشوارترین، پیچیده ترین و طوفانی ترین دوران تاریخ اسلام را به دوران تمدن و پیشرفت حقیقی و واقعی جهان اسلام تغییر داد.

وی گفت: آن امام بزرگوار با مبارزه ای نفس گیر و جهادی خستگی ناپذیر وظایف امامت را به شایسته ترین شکل انجام داد و دین مبین اسلام را ترویج، جامعه اسلامی را رهبری جنبه های امامت را تقویت و با ظلم و فساد مبارزه و از اسلام و نوامیس مسلمین به ویژه شیعه دفاع کرد و با خنثی کردن تمام توطیه ها، دشمن کینه توز را به ستوه آورد.

دستگزار تصریح کرد: حضرت امام محمد باقر(ع) شیعه را از غربت بی حد و حصر و تنگناهای تاریخی به زیباترین شکل گذر داد و جریان اصیل اسلامی را در برابر مسخ ها و تحریف ها حفظ کرد و توسعه داد و حیات دوباره بخشید. آن بزرگوار شیعه را از انحراف محافظت کرد، جامعه اسلامی را از چالش جدی نجات داد، اسلام ناب محمدی (ص) را بدون انحراف و پیرایش، توسعه داد و به دست نسل های بعدی سپرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: آن چه حضرت امام محمد باقر(ع) انجام داد علاوه بر هدایت و رهبری ترویج و تبلیغ دین و جهاد خستگی ناپذیر در واقع ایجاد تشکیلات، آموزش سازماندهی، تربیت، حفظ نیرو، سازندگی، روشنگری، جهت گیری سیاسی، تقیه، فعالیت علمی و تاکتیک مبارزه بود.

دستگزار با اشاره به جنبش و نهضت علمی حضرت امام محمد باقر (ع) گفت: آن امام بزرگوار طبق پیش بینی پیامبر اکرم(ص) یک جنبش علمی دامنه داری را پایه گذاری کرد و در آن جنبش، گنجینه های علم، دین، دانش روز و حتی فراتر از آن زمان را آشکار ساخت و مقدمات تاسیس یک حوزه بزرگ اسلامی را که در دوران امامت فرزند گرامی خویش حضرت امام جعفر صادق (ع) به اوج و عظمت رسید، پی ریزی کرد.

وی اظهار کرد: امام پنجم شیعیان بدین سان به باقرالعلوم یعنی شکافنده علم و دانش شهرت یافت به گونه ای که هیچ دانشمندی در طول تاریخ بشریت هماورد او نیامده و نخواهد آمد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود خاطرنشان کرد: حضرت امام محمد باقر(ع) برای پاسخگویی به نیاز جامعه، جلوگیری از گسترش فرق ضاله و مبارزه با انحرافات، برطرف کردن شبهات موجود، ارتقاء سطح بینش و دانش مسلمانان، تبلیغ و ترویج دین، دست به جنبش علمی دامنه داری زد و آموزش دین را به صورت منطقی و مستدل در دستور کار خود قرار داد.

دستگزار افزود: آن بزرگوار معارف الهی و حقایق قرآنی را نشر داد، حکمت ها و لطایف دانش را تبیین کرد، گنجینه های پنهان علم و دانش را آشکار کرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.