اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه های تامین اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری های کاذب با این روش

اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه‌های تامین‌اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری‌های کاذب با این روش

رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با اعلام اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در کل کشور، اجرایی شدن این طرح را اقدامی مهم و گامی بزرگ در مسیر راهبرد هوشمندسازی تامین اجتماعی برشمرد و گفت: مطابق اعلام قبلی قرار بود لیست هوشمند تا خردادماه در سراسر کشور اجرایی شود که این تعمیم سراسری در این ماه انجام شد.

به گزارش نتکانف، پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان و تعمیم آن به 455 شعبه در سطح کشور، از خرداد ماه سال 1403 همه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارایه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند.

دامون خدابنده رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با اعلام سراسری شدن طرح لیست هوشمند و الزام همه کارفرمایان به ارایه لیست حق بیمه در این قالب از خرداد 1403، گفت: برنامه ریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهم ترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب می شود که در این دوره مدیریتی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با اقدامات موثری در حال حاضر این مهم زمینه اجرایی پیدا کرده است. پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در  455 شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال جاری اجرایی می شود.

وی افزود: هوشمندسازی لیست حق بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که از جمله می توان به تاثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. پیش تر در مسیر پردازش برخط لیست های ارسالی حق بیمه کارفرمایان، کنترل های محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیست های دریافتی اعمال می شد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می شد. در حال حاضر اما، کنترل های برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال می شود و بازخورد به هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می شود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرایم جلوگیری می کند.

ایجاد نشدن بستانکاری های کاذب و جلوگیری از انباشت بدهی از مزایای لیست هوشمند

خدابنده ادامه داد: در این پروژه تلاش شده تا بخش عمده کنترل هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست های دریافتی، اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا جریمه می شد، به صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود. همچنین بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود. در واقع با اجرای پروژه مذکور و تعمیم آن به صورت کشوری، تمامی پردازش های فهرست حق بیمه کارفرمایان به صورت متمرکز، هوشمند و هم زمان با تکمیل لیست انجام می گیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی افزود: پرداخت برخط و آسان حق بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق بیمه محسوب می شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق بیمه به شمار می رود.

کارفرمایان تنظیم و ارسال لیست را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند

گفتنی است با پیاده سازی پروژه لیست هوشمند، کلیه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست به صورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهره برداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول بهنگام پرداخت ها و ارایه تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان به صورت برخط شده است.

خدابنده در عین حال با اعلام این که فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir  قابل بهره برداری است و امکان ارسال لیست به صورت 24 ساعته مهیا شده و کارفرمایان می توانند در تمامی ساعات شبانه روز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کنند، گفت: از کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی خواهشمندیم به سبب افزایش حجم تراکنش های بانکی در روزهای پایانی ماه و به منظور ارسال روان تر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانه روز در  سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی؛ از موکول کردن آماده سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جداً خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی همچنین اعلام کرد مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره تماس 1420 نیز به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان است.

پایان خبر نتکانف

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه های تامین اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری های کاذب با این روش" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه های تامین اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری های کاذب با این روش"، کلیک کنید.