صادرات شرکت های دانش بنیان به 2.5 میلیارد دلار رسید

صادرات شرکت های دانش بنیان به 2.5 میلیارد دلار رسید

در سال گذشته 3 میلیون و 605 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 506 میلیون دلار توسط شرکت های دانش بنیان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری نتکانف، شرکت های دانش بنیان در سال 1402، بالغ بر 3 میلیون و 605 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 506 میلیون دلار صادرات داشته اند؛ در این مدت همچنین یک میلیون و 158 هزار تن کالا به ارزش 5 میلیارد و 141 میلیون دلار توسط شرکت های دانش بنیان وارد کشور شده است.

بر اساس این گزارش، از تعداد 9792 شرکت دانش بنیان مورد بررسی، یک هزار و 504 شرکت به عبارتی 15 درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته اند که از این تعداد یک هزار و 9 شرکت در زمینه واردات، 84 شرکت در زمینه صادرات و 411 شرکت در هر دو زمینه فعالیت کرده اند.

حدود 85 درصد از ارزش کالا های وارداتی شرکت های دانش بنیان به 5 کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد؛ در مقابل کشور های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه 5 کشور عمده مقصد صادراتی کالا های شرکت های مذکور بوده که در مجموع 75 درصد از کالا های این شرکت ها به این کشور ها صادر شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر تن کالای صادراتی 695 دلار بوده و با توجه به میزان متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور که در سال 1402 به میزان 362 دلار بوده است؛ ارزش صادراتی کالا های دانش بنیان حدود 2 برابر متوسط ارزش کالا های صادراتی کشور بوده است.

شرکت های دانش بنیان در سال 1402 سهم 2.6 درصد از وزن و 5 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند که مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، حدود 80 درصد ارزش صادرات شرکت های دانش بنیان را به خود اختصاص داده است.

در جهت تسهیلات ویژه به شرکت های دانش بنیان 61 درصد از واردات شرکت های مذکور در مسیر سبز یا زرد گمرکی قرار گرفته اند.

شرکت های دانش بنیان بر اساس نوع مجوز شامل شرکت های نوپا به تعداد 6653، شرکت های نوآور 2305 و فناور 834 شرکت هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "صادرات شرکت های دانش بنیان به 2.5 میلیارد دلار رسید" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "صادرات شرکت های دانش بنیان به 2.5 میلیارد دلار رسید"، کلیک کنید.