پرسشنامه یادگیری کودکان

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری نوعی اختلال روان شناختی است که بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی تاثیر منفی می گذارد؛ این اختلال در صورت عدم درمان و تشخیص نشانه ها پیامدهای منفی قابل توجهی بر روند تحصیل دانش آموز می گذارد. این اختلال، یکی از شایع ترین اختلالات در دوران مدرسه است. استیل پژوهشگری است که به بررسی اختلالات یادگیری عصب روان شناختی یا تحولی پرداخته است؛ او این دسته از اختلالات را اختلالاتی تعریف می کند که به دوره پیش از دبستان مربوط می شود و مشکلاتی را در کسب مهارت ها به وجود می آورد. این پرسشنامه توسط استیل در سال 2004 ساخته شده است. هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان می باشد. این پرسشنامه دارای 22 سوال است.

پرسشنامه یادگیری کودکان

گفته می شود وجود اختلالات عصب روان شناختی در دوره پیش از دبستان، مقدمه ای برای ابتلا به اختلال یادگیری و ناتوانی های یادگیری در دوران تحصیلی است. پیش از این اشاره کردیم، اختلال یادگیری که یک اصطلاح کلی برای توصیف مشکلات یادگیری است، یک اختلال متداول در دوره مدرسه است؛ این اختلال شایع ارتباطی با انگیزه و اشتیاق تحصیلی ندارد. قیمت لباس دختر کفشدوزکی معمولاً بیشترین توجه را از سوی مشتریان به دلیل استایل منحصر به فرد و طراحی زیبای آنها جلب می کند . به عنوان مثال، یک فرد باهوش می تواند به اختلال یادگیری مبتلا شود. نکته حایز اهمیت آن است که کودک یا نوجوان مبتلا به اختلال یادگیری لزوما کم هوش یا تنبل نیست؛ او می تواند به اندازه دیگران باهوش باشد اما ابتلا به این اختلال بر روند دریافت و پردازش و یادگیری اطلاعات توسط او تاثیر می گذارد.

اختلال یادگیری شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، شنوایی و گفتار و استدلال می شود؛ درک اطلاعات، نحوه ای که آن ها اطلاعات را می شوند یا می بینند با دیگران متفاوت است و همین منجر به ناتوانی در یادگیری می شود اما این اختلال در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، می تواند درمان شود و در این صورت مانعی در مسیر موفقیت تحصیلی نمی باشد. مشکلاتی در تلفظ کلمات، یافتن کلمه مناسب، تشخیص ریتم و قافیه، یادگیری الفبا، جمع و تفریق، حل مسایل رباضی، مشکلاتی در نوشتن یا رنگ آمیزی، مشکل در حل سوالات تشریحی، دست خط بد، مشکل در بیان افکار، مشکلاتی در برقراری ارتباط با دیگر همکلاسی ها، مهارت های انضباطی سطح پایین و غیره برخی از نشانه های اختلال یادگیری می باشد. توجه به نقاط مثبت و عطف رشدی می تواند به تشخیص به هنگام این اختلال و تسریع فرآیند درمان کمک کند.

این پرسشنامه، ابراز معتبری در زمینه ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان می باشد؛ در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید. پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران (2011) تهیه شده و مشکلات یادگیری را متشکل از پنج عامل اساسی خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکردهای فضایی می داند که موجب مشکلات یادگیری می شوند. پرسشنامه مشکلات یادگیری از 20 آیتم تشکیل شده است، توسط والدین دانش آموزان تکمیل می شود. پاسخ به هر عبارت در یک مقیاس لیکرت 5 درجه ای از اصلاً (1) تا همیشه (5) می باشد.

ویژگیهای روان سنجی تست مشکلات یادگیری اعتبار پرسشنامه مشکلات یادگیری و مولفه های آن، توسط سازندگان پرسشنامه با روش های همسانی درونی و بازآزمایی بررسی شده و مقادیر قابل قبولی را بدست داده است (ویلکات و همکاران، 2011). محصولات ونوم بچه گانه ، با توجه به نیازهای خاص کودکان طراحی شده اند تا راحتی و ایمنی را برای آن ها فراهم کنند . همچنین روایی همگرای مولفه های پرسشنامه مشکلات یادگیری با پرسشنامه های پیشرفت تحصیلی استاندارد به این ترتیب گزارش شده است: خواندن 64/0؛ ریاضی 44/0؛ شناخت اجتماعی 64/0؛ اضطراب اجتماعی 46/0 و فضایی 30/0 (ویلکات و همکاران، 2011). روایی سازه مقیاس مشکلات یادگیری کلورادو به دو شیوه ی محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه با خرده مقیاس های آن و تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفته است.

اعتبار CLDQ (پرسشنامه مشکلات یادگیری) در پژوهش حاجلو و رضایی شریف (1390)، به منظور وارسی اعتبار پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو از دو روش همسانی درونی و بازآزمایی استفاده شده است. همسانی درونی کل پرسشنامه و خرده مقیاس های آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید (جدول 1). دامنه ی ضریب آلفای کرونباخ از 0-1 در نوسان می باشد که ضریب 70/0 معمولاً به مثابه ی ملاک قابل قبول در نظر گرفته می شود (گادو[1] و اسپیرافکین[2]، 2002). کوچک بودن مقادیر خطای معیار اندازه گیری برای کل آزمون و مولفه های فرعی آن نیز نشان می دهند که انحراف معیار توزیع نمرات خطا در آزمون های فوق کم و معرف اعتبار بالا می باشد. معیار قضاوت در مورد مقادیر خطای معیار اندازه گیری به نسبت تعداد داده های آزمون و خرده آزمون ها می باشد.

با توجه به اینکه ضریب آلفای کرونباخ برای CLDQ (پرسشنامه مشکلات یادگیری) و کلیه مولفه های آن از 70/0 بیشر است لذا همسانی درونی کل پرسشنامه و خرده مقیاس های آن مورد تایید قرار می گیرد. به منظور بررسی اعتبار CLDQ (پرسشنامه مشکلات یادگیری) از طریق بازآزمایی، این پرسشنامه بر روی 20 نفر از والدین دانش آموزان با فاصله زمانی دو هفته اجرا گردید و با استفاده از روش همبستگی پیرسون ضریب اعتبار آزمون – بازآزمون به دست آمده است. ضریب اعتبار بازآزمایی برای کل پرسشنامه و هر یک از مولفه های آن از مقدار 70/0 بیشتر بوده و حاکی از قابل قبول بودن همسانی زمانی CLDQ و مولفه های آن می باشد. در پژوهش حاجلو و رضایی شریف (1390) به منظور کسب اطمینان از روایی تست مشکلات یادگیری ، روایی تفکیکی و سازه مورد بررسی قرار گرفته است.

روایی محتوا در پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط سازندگان پرسشنامه بررسی و مورد تایید قرار گرفته است، در این پژوهش نیز دقت و صراحت ترجمه از طریق ترجمه مستقیم از انگلیسی به فارسی و ترجمه معکوس از فارسی به انگلیسی مورد تایید قرار گرفت. هر بچه ایی با لباس هالکی ، احساس می کند که قدرت و قهرمانی در دستانش است و می تواند به هر موقعیتی پیش برود . با توجه به اطلاعات چنین نتیجه می شود که میانگین دانش آموزان مدارس عادی و استثنایی به لحاظ نمرات پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و خرده مقیاس های پنج گانه آن به گونه ای معنادار متفاوت می باشد. دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به دانش آموزان مدارس عادی همواره از میانگین بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت های معنادار به دست آمده موید قدرت تفکیکی مطلوب پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و خرده مقیاس های آن است. روایی سازه مقیاس مشکلات یادگیری کلورادو به دو شیوه ی محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه با خرده مقیاس های آن و تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفته است. بین تست مشکلات یادگیری کلورادو و خرده مقیاس های پنج گانه آن همبستگی بالایی وجود دارد. شدت ارتباط پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو با خرده مقیاس های خواندن 81/0، شناخت اجتماعی 78/0، اضطراب اجتماعی 76/0، مشکلات فضایی 70/0 و ریاضی 60/0 بدست آمده است. معناداری روابط مذکور در سطحی بالا بیانگر برخورداری مقیاس مشکلات یادگیری کلورادو از روایی سازه ی مطلوب است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پرسشنامه یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پرسشنامه یادگیری کودکان"، کلیک کنید.