اختلالات یادگیری کودکان استثنایی

بر اساس ویژگی های فیزیکی یا توانایی یادگیری، ممکن است متفاوت باشند،. این تفاوت ها به حدی است که برای بهره مندی کامل از فرصت های تحصیلی، نیاز به خدمات آموزشی تخصصی یا تسهیلات فیزیکی دارند. به طور عمده توسط متخصصان روان شناسی در جامعه و آموزش استفاده می شود. این اصطلاح شامل کودکانی است که عملکردشان برتر از متوسط است و برای دستیابی به حداکثر پتانسیل خود، نیازمند برنامه های درسی غنی سازی و آموزش چالش برانگیزتر هستند. همچنین این واژه برای کودکانی که با مشکلات یادگیری مواجه هستند و از هنجارهای جامعه پایین تر هستند، نیز استفاده می شود. کودکانی که با اختلالات جسمی یا حسی یا مشکلات رفتاری دستخوش مشکلاتی هستند که نیازمند تصحیح توسط سیستم آموزشی هستند نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

اختلالات یادگیری کودکان استثنایی

در حقیقت عنوان «استثنایی» بیشتر به عبارات مربوط به ناتوانی، نقص یا کم توانی ترجیح داده می شود زیرا این واژه به کودکان با استعداد و با توانایی هایی ویژه کمتر اطلاق می گردد. دارا بودن لایه های مختلف در لباس بچه گانه پلیسی می تواند از انتقال حرارت و حفظ دمای بدن کودکان در شرایط سرد و سخت ماموریت حمایت کند . اختلالات یادگیری به چه معناست؟ پس از بررسی اختلال یادگیری کودکان استثنایی و دسته بندی آنها، لازم است در مورد اختلالات یادگیری بیشتر بدانیم. از لحاظ سیستم آموزشی، کودکانی که دچار نارسایی های یادگیری هستند و بین توانایی هوش بالقوه ی آنها و عملکردشان تفاوت چشمگیری وجود داشته باشد، دچار اختلالات یادگیری هستند.

البته این تفاوت شاید به سیستم اعصاب مرکزی متصل باشد اما اختلال یادگیری در کودکان استثنایی به محرومیت فرهنگی، آموزشی، عقب ماندگی ذهنی و یا به دیگر نقص ها ارتباطی ندارد. مشکل اساسی که در تعریف اختلال یادگیری وجود دارد، تعیین میزان هوش بالقوه ی کودک است که از طریق نوعی آزمون هوش گرفته می شود و عملکرد کودک در این آزمون به انگیزه او و عوامل ناخواسته خارجی مرتبط است. دقت داشته باشید کودکانی که به عنوان کودکان استثنایی دچار اختلالات یادگیری می شوند، برخلاف نظر اطرافیان فاقد استعداد نیستند، بلکه در یادگیری مطالب نسبت به دیگر کودکان دیرتر عمل می کنند. این کودکان ممکن است بعد از مدتی مانند دیگر کودکان و شاید بهتر از آنها در یادگیری عمل کنند.

در نظر داشته باشید نوابغی مانند ادیسون و نیوتن در زمان کودکی از تنبل ترین و دیر آموزترین کودکان بودند، سپس شکوفایی استعدادها در آن ها دیده شد. بنابراین نقص در یادگیری شاید نشان دهنده برخی مسایل جزیی باشد که پس از آنکه علت آن از بین رفت، کودک به حالت نرمال برگردد و در فعالیت های یادگیری بهتر از قبل و حتی بهتر از دیگر کودکان عمل نماید. اختلال یادگیری در کودکان استثنایی موجب عدم هماهنگی در وفق دادن خود با کلاس و همکلاسی ها می شود دچار انزوا می شوند و نمی توانند در بازی های گروهی شرکت کنند. این کودکان معمولا به دیدن بازی ها رغبت بیشتری نشان می دهند تا اینکه در آن شرکت کنند.

از دیگر مشکلاتی که در کودکان دارای اختلال یادگیری می توان دید پرخاشگری است. این پرخاشگری به دلیل ناهماهنگی با همکلاسی ها و اطرافیان به وجود می آید و کودک تلاش می کند تا با پرخاشگری، دروغ گفتن، خیال پردازی و … به جبران کمبود و ناهماهنگی خود بپردازد و در بین اطرافیان خود کسب اعتبار نماید. لباس نیرو انتظامی باید از جنس پارچه ای دوخته شود که در برابر پارگی و سایش مقاوم باشد . این کودکان همچنین دوست دارند اطرافیان از نظراتشان استفاده کنند و به افکارشان احترام گذاشته شود.

از نظر آموزشی کودکانی دارای نارسایی های یادگیری هستند که تفاوت فاحشی بین توانایی هوشی بالقوّه ی آنان و عملکردشان در ارتباط با فرایند یادگیری وجود داشته باشد. وجود این تفاوت ممکن است همراه با اشکال مشخّص شده ای در سیستم اعصاب مرکزی باشد؛ امّا باید به خاطر داشت که این تفاوت، ناشی از عقب ماندگی های ذهنی- محرومیت فرهنگی و آموزشی- اشکالات شدید هیجانی یا نقص در حواسّ مختلف نیست. مشکل عمده در این تعریف، تعیین توانایی هوش بالقوّه ی کودک است؛ زیرا توانایی کودک معمولاً از طریق عملکرد او در اجرای نوعی از آزمون های هوشی به دست می آید و این عملکرد، تحت تاثیر انگیزش های کودک و سایر عوامل ناخواسته ی خارجی قرار می گیرد.

اکثر کودکانی که با نام دیرآموز شناخته می شوند، بر خلاف تصوّر اطرافیان فاقد استعداد نیستند، بلکه مطالب را دیرتر از سایر کودکان فرا می گیرند. بسیاری از کودکان دیر آموز ممکن است پس از مدّتی چون سایر کودکان وحتّی بهتر از آنان، دروس مختلف را فرا گیرند. نباید فراموش کرد که نوابغ و دانشمندانی چون ادیسون و نیوتن در آغاز کودکی، جزو کودکان تنبل و دیرآموز بوده اند، ولی بعدها شکوفایی خاصّی در آنان ظاهر گشته است. نقصان توانایی فرد در فراگیری، ممکن است معلول برخی مسایل جزیی باشد که با برطرف شدن علّت، کودک به حال عادی خود برگردد و در فراگیری، حتّی بهتر از دیگران شود.

کودکان دیرآموز گاهی از آن جهت که نمی توانند خود را با کلاس و هم کلاسان وفق دهند، منزوی می گردند، در بازی های گروهی شرکت نمی کنند و بیشاختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می کند. در واقع اختلال یادگیری، یک واژه کلی است برای توصیف مشکلات خاصیکه کودکان در زمینه پردازش اطلاعات و مهارتهای یادگیری دارند. والدین گرامی، فراموش نکنید که تشخیص به هنگام وجود اختلال یادگیری در کودکان دارای این اختلال ، آینده روشن و متفاوتی را برای کودک رقم خواهد زد. این اطلاعات راهنمای شما در تشخیص وجود یا عدم وجود این اختلال در فرزند شما و روشهای درمان آن خواهد بود:

اختلال یادگیری چیست ؟

اختلال یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل گروه ناهمگون از دشواری های یادگیری است که به صورتهای مختلف مانند مشکلات اساسی در گوش دادن، صحبت کردن, خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی درک کردن ریاضیات متجلی می شود. این اختلال اغلب سبب می شود که موفقیت در تحصیل برای کودک عذاب آور شود و در برخی موارد منجر به دلسردی، عزت نفس پایین، سرخوردگی مزمن و روابط ضعیف با همسالان گردد تر به تماشای بازی ها تا شرکت در آن ها، رغبت نشان می دهند. درصد شیوع این اختلال معمولا بین 1 تا 3 درصد تخمین زده می شود. با توجه به آمارهای متفاوتی که در این زمینه ارایه شده است، باید در نظر داشت که تاکنون ارقام گزارش شده درباره کودکان با اختلالات ویژه در یادگیری کمتر از 1 درصد نبوده است.

لذا اگر همین پایین ترین رقم گزارش شده را برای جمعیت مدرسه ای جامعه ایران بپذیریم، در حدود حداقل 190 هزار دانش آموز با مشکلات ویژه در یادگیری خواهیم داشت که به کمک های جدی متخصصان این حوزه و روان شناسان نیاز دارند. با توجه به این که اختلالات یادگیری یکی از شایع ترین اختلالات به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی محسوب می گردد و به منظور تشخیص زود هنگام و ارایه خدمات روانشناختی و مشاوره ای به این گونه دانش آموزان و خانواده های آنان بخش اختلالات یادگیری موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) تاسیس و ارایه خدمات می نماید.

باید توجه داشت که این کودکان نیازمند درمان های روانشناختی  تخصصی این اختلال هستند تا ضعف های مهارتی و پایه ای آن ها که مخصوص این کودکان است به صورت تخصصی درمان شود. طراحی لباس سربازی بچه گانه باید از نظر استحکام و دوام برای استفاده طولانی مدت در شرایط سخت ارتش قابل اطمینان باشد .  همانند هر چالش یا مشکل دیگری که با آن روبرو می شویم، اگر سریعاً آن را شناسایی و پذیرش کنیم، نتیجه نهایی بهتری خواهیم داشت. بنابراین، توصیه می شود هر چه زودتر به متخصصان این حوزه مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای کمک به فرزندانتان آغاز کنید. به علاوه، سایت ما با ارایه انواع لوازم جانبی مورد نیاز، مانند سمعک، برای همراهی شما آماده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اختلالات یادگیری کودکان استثنایی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اختلالات یادگیری کودکان استثنایی"، کلیک کنید.