ویتامین های موجود در قارچ گانودرما

گانودرما چیست؟

ویتامین های موجود در قارچ گانودرما
45111448 – vitamin b. capsules b1 b2 b6 b12 on white isolated background. 3d

شکل هاگدان گیاه، شبیه به کلیه انسان است و رنگ قرمز یا قهوه ای دارد. طبع گانودرما سرد و تر بوده و حاوی 400 ماده غذایی ارزشمند است. این قارچ خواص درمانی بسیاری دارد و از گذشته در کشورهای آسیای شرقی جایگاه ویژه ای در طب سنتی داشته است. مردم ژاپن در گذشته این قارچ را به عنوان پادشاه گیاهان دارویی می شناختند و برای آن ارزش زیادی قایل بوده اند. در آن زمان استفاده از گانودرما تنها برای پادشاهان و بزرگان فراهم بوده است و مردم عادی به آن دسترسی نداشتند. در چین باستان از قارچ گانودرما برای درمان بیماری های زیادی استفاده می شد و آن را ترکیبی برای افزایش طول عمر و جوانی می دانستند.

ارزش غذایی قارچ گانودرما

در حدود 90 درصد این قارچ از آب تشکیل شده است و ده درصد دیگر آن شامل پروتیین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و خاکستر می باشد. پروتیین موجود در این قارچ سرشار از لیزین و لوسین است و همچنین کلیه اسیدهای آمینه را تامین می کند. میزان چربی کم موجود در قارچ گانودرما آن را به ماده غذایی مفیدی برای بدن تبدیل کرده است. این قارچ انواع ویتامین های گروه B، E، C و D را برای بدن تامین خواهد کرد. برخی مواد معدنی موجود در این قارچ در هر 100 گرم از آن در جدول زیر ارایه شده است. گانودرما یا همان قارچ ریشی دارای پوسته ای سخت است و کسانی که حداقل یک بار به شکل خام این نوع قارج را مصرف کرده اند قطعا متوجه طعم تلخ آن شده اند.

بخش هایی از این قارچ برای تولید دارو بکار می رود و قارچ گانودرما طبق تحقیقاتی که انجام شده است برای برخی سرطان ها مفید بوده و البته مصرف آن به صورت روزانه باعث می شود از پیری جلوگیری کند همچنین مهم ترین کاری که این نوع قارچ انجام می دهد این است که بر روی سیستم ایمنی بدن اثرگذاری مستقیم داشته و باعث می شود بسیار قوی شود. اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد هنوز وجود ندارد، امروزه تحقیقات گسترده ای درباره این نوع قارچ انجام شده است که نتایج حاصل از آن این مورد که قارچ گانودرما برای بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد نشان داده شده است. رنگ قارچامودرما قرمز بوده و از نوع قارچ های چتری است و بر روی تنه درختان و چوب رشد می کند.قارچ گانودرما وحشی و خود رو است اما با توجه به خواص درمانی و تجاری که دارد به صورت پرورشی نیز یافت می شود.

در تحقیقاتی که درباره قارچ گانودرما صورت گرفته است نشان می دهد که برای معالجه سرطان پروستات نیز مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در ترکیب با سایر مواد تشکیل دهنده، قارچ گانودرما ممکن است بر علیه ویروس ها بجنگد و برای ویروس ها از جمله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، تبخال دستگاه تناسلی و زخمهای سرد موثر است. قارچ گانودرما که یک قارچ غیر سمی است با نام های ری شی و جان افزا نیز شناخته می شود در طب شرقی جایگاه ویژه ای دارد. قارچ گانودرما در مناطق گرم و مرطوب آسیا می روید. قارچ گانودرما صد ها سال قدمت دارند و انواع مختلفی داشته که هر کدام خواص درمانی و دارویی خاص خود را دارند.

از قهرچ گانودرما به صورت تازه استفاده می کنند اما برخی افراد به دلیل طعم تلخ آن از پودر و یا عصاره این قارچ استفاده می کنند. در ادامه به بررسی بیشتر قارچ گانودرما می پردازیم. در این مطلب که در رابطه با قارچ گانودرما است به بررسی مواردی از جمله خواص قهوه گانودرما موکا ، قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی، قارچ گانودرما برای حفظ سلامت قلب، گاحودرما و زگیل تناسلی، گانودرما و دیابت، گانودرما برای لاغری، چای قارچ گانودرما و در نهایت مضرات فارچ گانودرما می پردازیم. اکثر وزن قارچ ها(حدود 90٪ ) از آب تشکیل شده است. 10٪ باقیمانده از 40-10٪ پروتیین، 2-8٪ چربی، 3-28٪ کربوهیدرات، 3-32٪ فیبر، 8-10٪ خاکستر و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم تشکیل شده است.

سلنیوم، آهن، روی و مس بیشتر محتوای مواد معدنی قارچ را تشکیل می دهند.  در مطالعه اجزای غیر فرار قارچ گانودرما، مشخص شد که این قارچ حاوی 1٫8٪ خاکستر، 26-28٪ کربوهیدرات، 3-5٪ چربی خام، 59٪ فیبر خام و 7-8٪ پروتیین خام است. علاوه بر این، قارچ ها شامل طیف گسترده ای از مولکول های فعال زیستی مانند ترپنوییدها، استروییدها، فنل ها، نوکلیوتیدها و مشتقات آنها، گلیکوپروتیین ها و پلی ساکاریدها هستند. پروتیین های قارچ حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری است و به ویژه سرشار از لیزین و لوسین است. محتوای کم چربی کل و نسبت زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه نسبت به کل اسیدهای چرب قارچ، از عوامل قابل توجه در ارزش سلامتی قارچ محسوب می شوند.

پلی ساکاریدها، پپتیدو گلیکان ها و تری ترپن ها سه ماده اصلی سازنده قارچ گانودرما هستند. با این حال، مقدار و درصد هر مولفه می تواند در محصولات طبیعی و تجاری بسیار متنوع باشد چنین تغییراتی می تواند به دلایل مختلفی از جمله تفاوت در گونه های قامواد معدنی و بیو اکتیو قارچ گانودرما  تجزیه و تحلیل مقدماتی قارچ گانودرما، نشان داده است فسفر، سیلیس، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از عناصر اصلی معدنی این قارچ هستند. آهن، سدیم، روی، مس، منگنز و استرانسیم و نیز فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم و جیوه در مقادیر کمتری شناسایی شدند. گانودرما همچنین می تواند تا 72 میکروگرم در گرم وزن خشک سلنیوم داشته باشد  و می تواند 20-30٪ سلنیوم معدنی موجود در بستر رشد را به پروتیین های حاوی سلنیوم تبدیل کند.

برخی از توجهات به محتوای بالای عنصر ژرمانیم قهوه فوری لاته با قارچ گانودرما جلب شده است. ژرمانیوم از نظر غلظت (489 میکروگرم در گرم) در بین مواد معدنی شناسایی شده در گانودرمای طبیعی، پنجمین ماده است. این ماده معدنی همچنین در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله جینسینگ، آلویه و سیر وجود دارد. اگرچه ژرمانیم یک عنصر ضروری نیست، اما در دوزهای پایین، فعالیت ضد توموری، آنتی اکسیدانی و ضد جهش ژنتیکی دارد. با این حال، اگرچه از محتوای ژرمانیم گانودرما برای تبلیغ محصولات مبتنی بر این گیاه استفاده شده است، اما هیچ مدرک محکمی درباره ارتباط این عنصر با مزایای مرتبط با سلامتی قارچ وجود ندارد.رچ مورد استفاده و تفاوت در روش های تولید رخ دهد.

خواص قارچ گانودرما

قارچ گانودرما خواص و فواید فراوانی دارد. این قارچ سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی ساکارید ها، کلسیم، آدنوزین، پروتیین، آلکالوییدها، پتاسیم، فسفر، استرول های گیاهی، بتا گلوکان، تری ترپن ها، ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین D است و به همین دلیل خواص درمانی فراوانی دارد. از جمله خواص قارچانودرما می توان به مواردی مانند تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب، خواص ضد سرطان، کنترل قند خون، کاهش التهابات، بهبود آلرژی، محافظت از دستگاه گوارش، سلامت کلیه، درمان کبد چرب، درمان هپاتیت، محافظت از ساختار اعصاب، بهبود خواب، دفع سموم بدن، بهداشت روان، تقویت عضلات، درمان افسردگی، درمان عفونت، سلاپت پوست، درمان عفونت ادراری و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از خواص قارچ گانودرما می پردازیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ویتامین های موجود در قارچ گانودرما" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ویتامین های موجود در قارچ گانودرما"، کلیک کنید.