سد زیویه کامیاران سرریز کرد – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان

سد زیویه کامیاران سرریز کرد - خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار نتکانف؛ آرش آریانژاد صبح سه شنبه به خبرنگاران رسانه ها اعلام کرد: به لطف پروردگار متعال به دلیل بارش های موثر و مناسب، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد در استان کردستان سرریز کرد و موجبات خوشحالی اهالی و کشاورزان منطقه را فراهم کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان خاطرنشان کرد: سد زیویه بر روی رودخانه شاهینی قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال 1384 آغاز و در 23 فروردین ماه سال 1392 افتتاح شد و آخرین سرریز آن در 26 دیماه سال 1397 اتفاق افتاد.

وی افزود: امسال نیز طی بارش های مناسب این سد با دبی 1 مترمکعب بر ثانیه سرریز کرد.

آریانژاد در خصوص مشخصات فنی سد زیویه اظهار کرد: این سد در استان کردستان و در 26 کیلومتری شمال غربی کامیاران و در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه، بر روی رودخانه فصلی شاهینی واقع شده است. این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی 52 متر، طول تاج 560 متر، در تراز نرمال دریاچه 1585 حجم مخزن سد 16 میلیون مترمکعب بوده و شبکه آن از نوع ثقلی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان، به اهداف ساخت این سد نیز اشاره کرد و افزود: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب های مرزی، تامین آب کشاورزی پایاب سد، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود دامداری و ارتقای زیست محیطی منطقه، کنترل سیلاب های رودخانه شاهینی و تامین آب شرب روستاهای مجاور، احداث شده و شبکه آبیاری و زهکشی این سد نیز یک هزار و 200 هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار داده است.

وی با توجه به سرریز سد به بروز خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه و پایین دست آن اشاره و افزود: با توجه به افزایش دبی رودخانه شاهینی و اضافه شدن دبی سرریز، از مردم، کشاورزان و گردشگران گرامی تقاضا می شود از نزدیک شدن به جریان سیلابی رودخانه و سرریز سد، جداً خودداری نمایند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سد زیویه کامیاران سرریز کرد – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سد زیویه کامیاران سرریز کرد – خبرگزاری نتکانف | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.